Ginaf Trucks van 5 tot 50 ton. dump trucks, tippers 

TRUCK SITE FROM THE NETHERLANDS WITH LOTS OF NICE PICTURES INCLUDING SOME OLD DUTCH CLASSICS Ginaf  TRUCK TIPPERS 6 Wheels Tippers

Histories GINAF six wheelers & eight wheelers from Holland

De vijf assers van Ginaf   10x8 - 10x4 - 10x6  Specials X 5376 T Een 10x6 met een payload van 50 ton voor de open -mijnbouw in Brazilië

 GINAF X6 5250 CSE  10x4     Vervoerder Otte uit Lisse

Uitgangspunt voor deze nieuwe truck vormt een DAF CF 460 FAD 8×4 bakwagen met wide-spread voorbereiding, voorzien van een Euro 6 MX13 motor met 340 kW (462 pk) motor, een AS-Tronic met on/off-road pakket en een dagcabine met overdrukinstallatie. GINAF voegde hier HPVS, EVS en een gestuurde achteras aan toe, evenals een 7,5 tons hefbare en luchtgeveerde 152N voorloopas. Daarmee komt het GVW op 50 ton. Door de toepassing van HPVS beschikt deze kipper over automatische dwarsstabilisatie, waterpas dwarsregeling en een voertuiggewicht indicator


De veelbesproken Ginaf 12x10


Staat jou foto er al bij, zo niet stuur hem dan op naar Twentetransport   link hier onder  

Ginaf Trucks div foto's


GINAF: van  4x4  6x6  8x8  10x8

De geschiedenis van Ginaf.


In 1948 startten de heren Adrie en Wuf van Ginkel het bedrijf Gebroeders van Ginkel te Ederveen. Gestart werd met het renoveren van militaire voertuigen, die met enige aanpassingen geschikt werden gemaakt voor het bouwtransport. De voertuigen behielden in het begin de oorspronkelijke namen zoals GMC Reo en Diamond. Later vereiste de wetgever een eigen naam vanwege de typekeuring en werd de naam Ginaf als afkorting van, van Ginkels automobielfabrieken, geïntroduceerd. In 1978 was het pand te Ederveen te klein geworden voor productie als wel service en werd een nieuwe produktievestiging geopend in Veenendaal. In Ederveen is nu Ginaf Service bv gevestigd, welke onafhankelijk is van Ginaf Trucks in Veenendaal en als dealer voor het midden van het land fungeert. Beide bedrijven behielden hun status als familiebedrijf. De huidig eigenaar directeur van Ginaf Trucks in Veenendaal is de heer Evert van Ginkel, zoon van één van de oprichters, Adrie van Ginkel. Naarmate de techniek vorderde en de eisen van de klant toenamen, werden de aanpassingen aan de ex-militaire trucks groter en het aantal nieuwe componenten nam toe. Een voorbeeld ziet U in de expositie van een Ginaf TF 52, gebouwd in 1966 met een eigen cabine en een nieuwe motor. Andere componenten echter zijn gereviseerde delen uit militaire voertuigen. Met de stijgende kostprijzen als gevolg van het gebruik van een groter aantal nieuwe componenten, bleek het moeilijk concurrerend te blijven met de andere merken die grootschalig en seriematig produceerden.

Specialisaties 8x8 10x8

Specialisatie en inspelen op nieuwe markten werd de nieuwe bestaansreden. Hiermee trad een wijziging op van prijsconcurrentie naar concurrentie op specificatie, met name ten aanzien van het laadvermogen. Dit startte in 1974 met de introductie van het civiele 4 assig aangedreven kipperchassis. Hiermee was Ginaf enkele jaren de enige aanbidder met 19 laadvermogen voor het bouwtransport. Zoals dit nadien vele malen is gebeurd, volgden de grote merken na enige tijd. Maar ook Ginaf ontwikkelde door. De volgende stap was de vijfasser, de 10x8. Vier van de vijf assen aangedreven. Hierbij was ook de monopoliepositie van korte duur. Laadvermogens bleven toe nemen en de behoefte ontstond aan een zwaar te belasten aangedreven vooras. Deze was niet standaard ter beschikking en Ginaf besloot zelf een ontwikkeling te starten met als basis de delen van de op dat moment net geïntroduceerde naaf reductie achteras van DAF. Deze zelfde as is tot op heden in productie en heeft inmiddels zijn sporen verdiend in het zware bouwtransport. Met deze as als basis zijn ook andere astypen ontwikkeld, zoals de niet aangedreven gestuurde as met 13 ton draagvermogen en een onafhankelijk opgehangen gestuurde as. Daarnaast worden aan andere klanten gespecialiseerde assen geleverd, welke specifiek voor hen door Ginaf ontwikkeld zijn en geproduceerd worden. Nieuwe mogelijkheden ontstonden nadat de wetgever een hogere aslast toestond op lucht geveerde assen. Na onderzoek bleek dat luchtvering geen oplossing is voor de vaak zwaar overbelaste terreinauto.

HPVS

Er werd een geheel nieuwe hydropneumatische vering ontwikkeld. Na uitgebreid beproeven en testen werd deze door de wetgever qua karakteristiek gelijk bevonden aan of zelfs beter dan de luchtvering. Hiermee verkregen wij het recht op de hogere wettelijke aslasten. Steeds dichter bij de maximaal toegestane 50 ton. Dit veersysteem is geïntroduceerd in 1986 en tot vorig jaar was Ginaf wereldwijd uniek met hydropneumatische vering op gekentekende voertuigen.

Waterpasregeling.

 Op de afgebeelde foto's kun je de werking van de Waterpas dwarsregeling goed zien. Het is een behoudt van kipper en chassis.

   

 kleine foto s voor vergroting aanklikken.         small photograph pushes s for enlarging

1964   GINAF. M52 6x6  -laadverm van 12ton .Voorloper van de 'bestseller' FS 12. (1967). 1970  GINAF.FS 200.6X6   11 ltr. motor: DAF DK 11 (213 pk) of Scania D 11 202 pk. ginaf  Laad verm van bijna 14 ton. 
8-10-2004-ginaf oud rond 6x6.jpg (71138 bytes) ginaf F 351 8x8.jpg (53000 bytes)
1967.165 pk DS 575V van DAF of een Scania motor D8 In 1974 (proto) in 1976 seriebouw.De laatste zie foto  F351 8x8 1984 brutto laad verm van 25.550 kg dankzij de twee 9 ton s voorassen..De motor is van DAF  1160 motor 256 pk               
08-10-2004 ginaf groot reo.jpg (85957 bytes) 8x8 1976 ginaf.jpg (27013 bytes)  Afbeelding 031.jpg (44518 bytes)
1968 De GINAF T12 DAF/ Scania motor van 230pk  8x8 H&S  KFS.16. laad verm 16 ton motor DAF 215 pk  1976   GINAF. KFS 16 8x8  230 pk laadverm van 16ton   
03-27-09-2004 kfs12 6x6x.jpg (44607 bytes) 08-10-2004  nijhof8x8.jpg (137607 bytes)
1972   GINAF. KFS.12 6x6 1972  210pk of 175pk  laadverm van 14 ton   In1980 weer een stap verder dit maal een 8x8.F480 bruto laad verm van 36 ton een motor van 310 pk DAF 240 cabine.de 9 ton voor assen waren blad/   lucht geveerd.
03-27-092004      f3801984xl.jpg (68905 bytes) 03-ginaf   10-8.JPG (60428 bytes)
1984   GINAF.  F380-1984.6x6  310 pk  met een 13 tons vooras .28 ton 1988    GINAF. G 5447 10x8 360pk ATI   laadverm 27 ton   totaal gewicht  47 ton   H&S 
08-10-2004-ginaf 4x4.jpg (61175 bytes) 03-ginaf kuipdiepl.jpg (65809 bytes) 8-10-2004 ginaf oud reo..jpg (106497 bytes)
 4x4 onbekend Kleine Reo
09-automaat ginaf.jpg (102480 bytes) verkoop folder 04 -06x6.jpg (86070 bytes)           
 Verkoop folder uit die tijd. de eerste automatische versnelling bak Verkoop folder uit die tijd. 

 

In de jaren 60 zie de bovenste foto heeft men zelfs Fiat motoren gebruikt en cabine voor de 6x6        foto ingestuurd door MRijer.

DE RACE OM DE TONNAGES  van 5 ton naar 50 ton.

  4x4 - 6x6 - 8x8 - 10x8   

Een GMC uit de jaren vijftig 6x6 banjo motor een perkins p6 had een  vermogen van 83 pk en laadvermogen bijna  5 ton.

Na de GMC s kwamen de kleine Reo's en grote Diamonds.De auto op de foto is van 1960 laad verm van 6 ton Reo M34 met DAF-Leyland motor.De cabine ,assen en voorlier zijn origineel.

Deze ginaf is van1964. Deze hadden een Daf cabine en op de grill stond ook nog Daf. Pas later werden de Ginaf's afgeleverd onder  de eigenlijke naam Ginaf.

Begin 1964 maakte gebr.Van Ginkel van deze front stuur kipper,die als Diamond M52 werd aangeduid, Dit van originele 5 ton strekker chassis met torpedofront kreeg een smalle cabine van DAF.Het kleine neusje was geinspeerd op de DAF DO. De chassis balken ware verzwaard.In de NETAM kipper mocht 12 ton geladen worden. 

verkoopfolder 02-6x6.jpg (91229 bytes)

M52 Een GINAF met DE Oudsten cabine 1966 de motor een Leyland motor(0680) van 210 pk laad verm van 12 ton

Verkoop folder uit die tijd. 

Tridem tijdperk

Begin 1998 introduceerde Ginaf een kompleet nieuwe serie auto’s. Met deze “tridem-serie” lanceerde Ginaf een compleet nieuwe formule achteras gestuurde vierassers.(8x8, 8x6, 8x4 en later ook de 8x2) Centraal element vormen de 3 achterassen in wide spread asopstelling.(onderlinge afstand 1.80m) Dit trippel stel neemt in totaal +/- 75% van het gewicht van de beladen auto voor zijn rekening. Deze auto heeft in totaal een GVW van 46 ton. (bij een 8x8) De tridem serie gaat van start met een compleet nieuwe generatie componenten waaronder assen, motoren, veer -en stuurcilinders. De nieuwe componenten presteren nog beter en maken het voertuig in alle opzichten compleet.

G 3333-S 6x6  GINAF G 3333-S 6x6. 1991Eerste GINAF met EVS-gestuurde starre achteras. F240 4x4    Ginaf  heeft sinds vele jaren de 4x4 met het grootste toegestaan gewicht in het programma..in 1984 met een 10 tons vooras 1986 met een 13 tons vooras. een GVW steeg hiermee van 21 ton naar 23 ton,De motor heeft een vermogen van 265 pk.
10x8 G5447 In 1989 ontwikkelde ginaf een nieuwe 10x8 er kwam nu DAF 95 cabine op.De zwaarste uit voering was toen G5447.Na 1989 werd dat de G5450 (Deze 10x8 op de foto  met meer dan een miljoen op de teller)loopt bij Van Gelder.bj 13 juni 1991 Ginaf G 5447 en is na 14 jaar nog steeds in bedrijf.(De vaste chauffeur is B Klein.)

Tridem tijdperk 8x8  Deze 8x8 is van bj 2001 waar ik zelf de bestuurde van ben geweest. heeft op dit moment 850000 km gelopen. en waar  al vele tonnen asfalt & zand  mee weg is gebracht heb ik met veel plezier  gereden. zie de vele foto's Deze auto heeft in totaal een GVW van 46 ton. maar meestal is dit veel veel hoger. Helaas deze is niet meer.

M 4446-TS-Massa ledig voertuig 18.640 kg  Laadvermogen van27.360 kg (08-11-2009)

  div foto's komen van GINAF

 kleine foto s voor vergroting aanklikken.         small photograph pushes s for enlarging

01-04-2005 zandp zandzuiger (25).jpg (95414 bytes)

GINAF  480pk--X 4345 TSV bj 2002.(Hoftijzer) Aalten 


 GINAF Trucks        (verwarring)

GINAF Trucks, heeft niks met GRP (ginaf rallypower) en GRS (ginaf rally service) te maken. GRP vaart een eigen koers en doet haar eigen ontwikkelingen.

Tussen Van Ginkel en Van Ginkel zit hem het verschil. . Het zit wel in de familie maar GINAF Trucks heeft niks met GRP en GRS te maken. GRP vaart een eigen koers en doet eigen ontwikkelingen . Er is geen (of nauwelijks) technische ondersteuning vanuit de fabriek.


 

                                                                Een kleine aanvullende opmerking willen maken over je verhaal van Le Dakar op de site    (door Tom Thijs )
                                   daar begint je verhaal in 1998 met Hans Bekx, maar eigenlijk had dat al in 1984 moeten beginnen, toen Ginaf 3 trucks bouwde in opdracht van DAF.
 
                                                   2 ervan hebben in 1986 - 1987 en 1988 dienst gedaan als assistentie trucks voor de Rooy, 1 is er naar n Frans team gegaan.
                                                                             1 van de overblijvende trucks rijd dit jaar nog mee met de rally voor Ginaf Rally Service.
                    Het gaat om de truck met als kenteken BY-33-NJ. Die is in 1987 opnieuw op kenteken gekomen, zo reed de Rooy toen met 4 trucks met opeenvolgende kentekens.
                                                          BY-32-NJ en BY-33-NJ voor de assistentie BY-34-NJ op de TurboTwin X1   BY-35-NJ op de TurboTwin X2.
                                                                           op die 2 assistentie trucks stond toen wel DAF 3600 maar het waren toch echt GINAF's.

  

 
Op de bijgevoegde foto staat de truck van het kenteken BY-32-NJ. De foto is gemaakt eind 2007 op de terreinen van de Rooy waar de overblijvende delen van 1 van de 2 assistentie trucks nog stond voor ie de cabine af moest geven aan de opgemaakte Bull.
Ook het tweekoppig monster en The Bull stonden daarbij, nu staan ze alle 3 in Helmond bij DAF-dealer Loven, waar The Bull opgeknapt is en het 2 koppig monster opgeknapt gaat worden.
Persoonlijk vind ik het wonderlijk dat 24 jaar na dat deze voor rally bestemde trucks nog steeds bestaan, 2 van de 3 toch. Wat er met die van het Franse team gebeurd is weet ik niet, maar daar kom ik ook nog wel achter!  (Tom Thijs)

het volgende stukje komt van de site van GINAF:

1993

Het echtpaar Kees en Mieke Tijsterman, toen al langere tijd actief in Parijs-Dakar, kochten bij een handelaar een Daf FAV 3600. Deze truck moest gaan dienen als snelle assistentietruck voor hun Toyota 4x4 rallyauto.
In 1984 heeft GINAF in opdracht van Daf 3 van deze FAV’s gebouwd. Twee ervan waren bestemd voor het team van Jan de Rooy. Deze voertuigen hebben tot en met de rally van 1988 dienst gedaan bij het Daf rallyteam.

De FAV 3600 4x4 is voorzien van een Ginaf APG 25 aangedreven vooras, en een DKX 1160 motor, afkomstig uit één van de roemruchte “Turbotwins”. Het vermogen van de motor is ongeveer 550 pk.
GINAF en het echtpaar Tijsterman kwamen met elkaar overeen dat het voertuig zou worden omgedoopt tot GINAF F 2222, hetgeen in dat jaar ook is gebeurd.


DAKAR   met div links en foto's Zuid Amerika nog veel meer.

De oudste GINAF  'Brum' een Dakar legende

  link  even aanklikken    

Hoogte punten Dakar Rally


Parijs Dakar 1998  GINAF  4x4

Teamchef en chauffeur: Hans Bekx
Monteur: Toine van Gogh
Navigator: Benny Jolink

De Dakar van 1998
Het rallyvirus kwam bij Hans Bekx in 1997 spontaan opzetten. Hij reisde dat jaar naar Senegal om samen met andere sponsors motorrijder Eric Verhoef uit Veldhoven aan het einde van zijn monsterrit door de woestijn aan het strand van Dakar te verwelkomen. Voordat Verhoef over de finish kwam, had Hans echter al een jeep gehuurd en reed daarmee de woestijn in. Het rallyvirus sloeg toen toe bij de man die enkele jaren daarvoor zijn twee varkensbedrijven en mesttransportbedrijf had verkocht. Het rondje door de woestijn betekende meteen het einde van de sponsoring van Eric Verhoef. Nu was de tijd gekomen om zelf plannen te smeden en mee te doen met de Dakar. Nee.... Niet op de motor zoals Eric maar het liefst met een truck. De op dat moment enige truck met een FIA homologatie in Nederland werd gekocht en naar eigen wensen aangepast, een monteur werd gevonden even als een navigator. Een nieuw rally team was geboren. Monteur Toin van Gogh was al jaren werkzaam bij Daf en Ginaf dealer Loven in Helmont. Voor het navigatiewerk werd een bekende Nederlander gevonden en wel Benny Jolink, zanger van de groep Normaal. Hij moest voor wat publiciteit zorgen. De eerste Dakar ging goed van start en er werd erg veel ervaring op gedaan. Halverwege de rally moest men opgeven vanwege technische problemen.

1999 weer met GINAF

De Dakar van 1999 was de tweede voor het team van Hans Bekx. Na afgelopen jaar de Dakar-sfeer geproeft te hebben, was Hans Bekx niet meer te houden. De Ginaf F2222 ,waarmee het team vorig jaar ook van start ging, onderging een ware metamorfose en werd weer in topconditie gebracht. Een nieuwe monteur en navigator versterkten het team.

Ginaf F-2222 560 PK

2001

De enige 2 in Nederland gehomologeerde vrachtwagens voor de rallysport zijn in handen van dit team. De wedstrijdwagen is een Ginaf M-2223 met een motorvermogen van ruim 700 PK. Tevens is er een service truck aanwezig in de vorm van een Ginaf F-2222 met een vermogen van .560 PK zie foto boven

Ginaf M 2223 met een motorvermogen van ruim 700 pk.

www.hansbekxteamsport.nl 

Ginaf Rally Power Le Dakar 2004

De wedstrijdtruck is een voertuig op basis van een Ginaf 4x4. Deze "hi tec" truck beschikt ondermeer over onafhankelijke wielophanging en een VSE, veersysteem DTS (Dynamic Truck Suspension). Microcomputer geregelde hydro-pneumatisch vering en demping met actieve temperatuurregeling, per wiel in een actief CAN-netwerk. Door de onder het rijden regelbare afstelling van het veersysteem, wordt een perfecte wegligging op ieder terrein gewaarborgd. Een dergelijk veersysteem heeft zich de afgelopen 15 jaar in de praktijk meer dan bewezen. In de Dakar Rally van 2003 zijn er proeven gedaan met een hydraulisch geveerde assistentietruck. De Ginaf X 3331 van het Belgische AD Sport heeft de rally zonder problemen uitgereden en de loodzware testen glansrijk doorstaan.      Timony assen. Onafhankelijke wielophanging met dubbele draagarmen

Motorisch is er ook nieuws onder de zon. De DAF XE390C motor met standaard 530 PK, is getuned door de monteurs van Ginaf Rally Power zelf.
De onderdelen voor het tunen en het afstellen van de motor heeft DAF Trucks verzorgt. Na deze ingreep is het vermogen zo'n 700 pk en het koppel 3000 Nm. E.e.a. is goed voor een topsnelheid van tegen de 200 km/h.

Voertuig merk en type: Ginaf X2222 SP Totale lengte: 6.40 M Totale breedte: 2.55 M Wielbasis: 4.40 M Hellingshoek voor / achter: c.a. 60 graden / c.a. 70graden (afhankelijk van de ingestelde rijhoogte) Totaal gewicht: c.a. 9500 kg (rijklaar incl. brandstof) Tankinhoud: 560 liter (+200 liter reservetank) Motor type: Daf XE390C, 12,6 liter Vermogen: tegen de 700 pk vanaf 1.800 tot 2.000 tpm Maximum koppel: 3000 Nm vanaf 1.300 tot 1.700 tpm Topsnelheid: ruim 190 km/uur Gemiddeld verbruik: 1liter op 2,3 km. Assen voor / achter: Timony assen. Onafhankelijke wielophanging met dubbele draagarmen Vering + schokdemping: VSE, veersysteem DTS (Dynamic Truck Suspension), type PD8070E. Microcomputer geregelde hydro-pneumatisch vering en demping met actieve temperatuurregeling (per wiel, in een actief CAN-netwerk. Voertuigdisplay via CAN t.b.v. chauffeurkeuze waaronder rijhoogte of wielwisselstand alsmede diagnose. Versnellingsbak: ZF 8S151 Verdeelbak: ZF-Steyr VG1600 Chassis: Ginaf Trucks Cabine: DAF CF dagcabine v.v. 3 zitplaatsen Opbouw: Poly Carbonaat met aluminium stijlen geplaatst op een aluminium frame Banden: Michelin, type: 1400 R20 XZL Bandenaflaadsysteem: CTI, type: DANA, single channel

      Ginaf Rally Power  Le Dakar 2005 met CAT

De wedstrijdtruck is een voertuig op basis van een Ginaf 4x4. Deze "hi tec" truck is op enkele punten doorontwikkeld en beschikt ondermeer over onafhankelijke wielophanging en een door VSE ontwikkeld DTS veersysteem. Door de onder het rijden regelbare afstelling van het veersysteem, wordt een perfecte wegligging op ieder terrein gewaarborgd. Dit is inmiddels een bewezen feit.

Voertuig merk en type: Ginaf X2222 SP Totale lengte: 6.40 M Totale breedte: 2.55 M Wielbasis: 4.40 M Hellingshoek voor / achter: c.a. 60 graden / c.a. 70graden (afhankelijk van de ingestelde rijhoogte) Totaal gewicht: c.a. 9500 kg (rijklaar incl. brandstof) Gewichtsverdeling voor / achter: 60% / 40% Tankinhoud: 560 liter (+250 liter reservetank) Motor type: Caterpillar C18 (18 liter) Vermogen: 950 pk van 1400 tot 2200 tpm Maximum koppel: 3200 Nm Topsnelheid: ruim 190 km/uur (begrensd op 150 km/uur) Assen voor / achter: Timony assen. Onafhankelijke wielophanging met dubbele draagarmen Vering + schokdemping: VSE, veersysteem DTS (Dynamic Truck Suspension), type PD8070E. Microcomputer geregelde hydro-pneumatisch vering en demping met actieve temperatuurregeling (per wiel, in een actief CAN-netwerk. Voertuigdisplay via CAN t.b.v. chauffeurkeuze waaronder rijhoogte of wielwisselstand alsmede diagnose. Versnellingsbak: ZF 8S151 Verdeelbak: ZF-Steyr VG1600 Aandrijfassen: GKN Chassis: Ginaf Trucks Cabine: DAF CF dagcabine v.v. 3 zitplaatsen Opbouw: Poly Carbonaat met aluminium stijlen geplaatst op een aluminium frame Banden: Michelin, type: 1400 R20 XZL Bandenaflaadsysteem: DANA, single channel

 foto's Ginaf Ederveen.10-02-2005.

 Ginaf X2222 SP   (Parijs Dakar.

 

Timony assen. Onafhankelijke wielophanging met dubbele draagarmen. VSE, veersysteem DTS (Dynamic Truck Suspension), type PD8070E. Microcomputer geregelde hydro-pneumatisch vering en demping met actieve temperatuurregeling (per wiel, in een actief CAN-netwerk. Voertuigdisplay via CAN t.b.v. chauffeurkeuze waaronder rijhoogte of wielwisselstand alsmede diagnose.

 

 

950 pk van 1400 tot 2200 tpm en 3200 Nm  Caterpillar C18. Topsnelheid ruim 190 km/uur (begrensd op 150 km/uur)

        

          dit is een deel van de ophanging van de voor as.waar ook de motor op rust.(lees hier onder verder)

 Dit gebeurde op 13-01-2005.

Het is jammer maar we liggen er uit...

Met gemengde gevoelens begon Ginaf Rally Power aan de 12e etappe van Le Dakar. Tijdens de etappe van de voorgaande dag scheurde de ophanging van de vooras en het chassis ter plaatse daarvan. De as hing 5 cm scheef naar achteren. De hele nacht was er gewerkt om de as weer op zijn plaats te krijgen en te verstevigen zodat er 's morgens weer gestart kon worden. "Tijdens de 12e etappe hebben we natuurlijk wat voorzichtiger gereden" vertelde Edwin van Ginkel. "Ieder half uur zijn we gestopt en hebben we de as-ophanging gecontroleerd. Na CP1 zagen we dat het hele spul weer begon te scheuren en hebben we besloten dat het te riskant is om zo nog langer aan wedstrijd deel te nemen. Het is over en uit" zei Edwin teleurgesteld. Gisterenavond was de truck en bemanning al in het bivak van Kayes waar de etappe van vandaag finished. Omdat die etappe een marathon-etappe was, waren de assistentieteams daar ook al. "We nemen zo eerst een biertje en dan gaan we slapen" zei Edwin gisterenavond. "We kijken morgen wel hoe we verder gaan. Ik denk dat we de truck zo goed mogelijk repareren en dat we met de assistentie-teams mee gaan rijden in de T5 klasse. We hebben tenslotte Simon met zijn mannen nog in de snelle assistentietruck (561) in de wedstrijd. Zij doen nog assistentie voor Jan Govaere, de Belg die rijdt met een Ginaf M2222 (de oude van Bekx), die momenteel op de 10e plaats in het algemeen klassement staat." Het overkwam al zovelen deze rally. Nu is het ons ook overkomen. We liggen er uit!

                                                             10-02-2005 Ginaf Ederveen fe sluik.


De assistentiewagen waarop de Vriezenvener rijdt is compleet ingericht als minigarage. Alles wat je ook maar kan bedenken is aanwezig in de wagen om reparaties uit te voeren. Samen met Frits Kiggen (chauffeur) en Gerard van Veenendaal (monteur) moet de strijd aangegaan worden met slechte wegen, snelheid en on-Nederlandse weersomstandigheden. Het zal niet gemakkelijk worden, maar Jan heeft er verschrikkelijk veel zin in.  Op 28 december vertrekt het team naar Barcelona, waar de wagens een strenge keuring moeten ondergaan. Op 1 januari gaat het grote werk beginnen en vertrekt de karavaan via Marokko, Mauritanië, Mali, naar Senegal. Ongetwijfeld een zware klus, met veel risico’s.

GINAF X 3331 6x6- De assistentietruck heeft een leeg gewicht 12.000 kg laadvermogen 19.000kg motor DAF vermogen 525 pk.vanaf 1800 tot 2000 tmp 2200 nm top snelheid 150 km


Trucks Ginaf Rally Power toch mee in Dakar 2006

Veel konden we er tot op heden nog niet over melden maar nu alles op papier in orde is kunnen we duidelijk zijn. De trucks van Ginaf Rally Power nemen deel aan Le Dakar 2006! Afgelopen dagen waren de trucks te zien tijdens een persconferentie in Amsterdam en tijdens de opnamen van de voorbeschouwing voor Le Dakar 2006, op het Eurocircuit in Valkenswaard.

We hebben onze Rally en assistentietruck verhuurd aan Hutten Rally Team (www.huttenrallyteam.nl). De wedstrijd truck zal bestuurd worden door Anne Kies. Monteur en navigator op die truck zijn respectievelijk Gerard van Veenendaal (GRP) en Willem Tijsterman. Achter het stuur van de assistentietruck zal Jan Goossen (GRP) plaats nemen. Hij debuteerde vorig jaar als monteur bij Ginaf Rally Power. De rallytruck is op diverse punten gemodificeerd en op een nieuw chassis opnieuw opgebouwd. Onder andere de voorasophanging werd grondig aangepakt. Hiervoor werden compleet nieuwe steunen ontwikkeld. Ook het banden aflaatsysteem ging weer op de schop en werd verder doorontwikkeld. Tevens het motormanagement van de Catterpillar C18 werd door Pon Power aangepast, zodat er een schonere verbranding plaats vindt en de motor een nog beter koppel aanwezig is. Tijdens de rally zullen we de ontwikkelingen van de rally en assistentietruck nauwlettend volgen. Regelmatig zal de website geüpdate worden met nieuws over 'onze' jongens. En met Onze bedoel ik niet alleen Gerard en Jan maar ook Bas Herweijer en Frits kiggen nemen deel aan Dakar dit jaar. Bas heeft met met zijn maat een Toyota RAV4 van AD-sport gekocht. Zij hebben zich ingeschreven onder de naam Dakar team van Eikeren. Zie ook hun website www.dakarteamvaneikeren.com. Frits kiggen gaat dit jaar mee met het team van Jan en Gerard de Rooy (www.dakar-derooy.com). Frits zal daar een T5 Daf 4x4 assistentietruck gaan besturen. Het betreft de truck waar vorig jaar Hugo Duisters zo buitengewoon goed mee presteerde. Uiteraard wensen wij onze mannen, Gerard, Jan, Bas en Frits veel succes in de komende rally. We zullen er alles aan doen om volgend jaar zelf weer aan de start te staan van de meest prestigieuze woestijn rally ter wereld.

               Dakar 2007  

 

                             4 overwinningen voor GINAF in Le Dakar 2007!

Le Dakar 2007 was voor het merk GINAF een groot succes. GINAF behaalde overwinningen in etappe 1, 9, 10 en de afsluitende etappe 15. Wuf van Ginkel werd 4e en was daarmee de snelste GINAF. De snelle assistentievoertuigen van Jimmink (team Van Deijne) en De Boer (team Dakar Sport) zijn keurig gefinishte bij "Lac Rose".

2007, Lissabon – Dakar

Nog nooit deden er zoveel GINAF voertuigen mee aan de rally Le Dakar, de zwaarste rally ter wereld. Het waren er maar liefst 21, dat is ongeveer 10% van alle deelnemende trucks. Voor GINAF was Le Dakar 2007 een groot succes. Er werden 4 etappe-overwinningen behaald:

Team de Rooy, dat voor het eerst met GINAF’s meedeed, moest helaas de strijd opgeven wegens defecte motoren. Over de rest van de auto, zoals de speciaal ontwikkelde onafhankelijke wielophanging was het team zeer tevreden. Door Jan en Gerard de Rooy werden de voertuigen ook wel “vliegende tapijten” genoemd. Naar alle waarschijnlijkheid zal het team volgend jaar dan ook weer in een GINAF trucks aan de start verschijnen.


  DAKAR DROOM 2008  IS OVER…!!

                                     De organisator van de Dakar Rally, A.S.O., heeft een verklaring uitgegeven over het afgelasten van de rally.

Na verschillende keer overleg te hebben gepleegd met de Franse overheid - en met name met het Ministerie van Buitenlandse Zaken - heeft de organisatie op basis van van de voorgelegde argumenten besloten de Dakar Rally 2008 te af te gelasten. De rally zou van 5 tot 20 januari van Lissabon naar Dakar gaan.

Als gevolg van de huidige politieke spanning, de moord op vier Franse toeristen op 28 september door de aan Al Qaida-gelieerde Islamic Mahreb en de directe bedreigingen aan het adres van de rally door terroristische groeperingen kon de organisatie geen andere beslissing nemen dan het evenement te cancelen.

De belangrijkste verantwoordelijkheid van de A.S.O. is de veiligheid van de inwoners van de bezochte landen, de professionele deelnemers, amateurs, assistentiepersoneel, journalisten en volgers. A.S.O. wil daarom benadrukken dat er op het gebied van veiligheid nooit concessies worden gedaan.

A.S.O. veroordeelt de terroristische dreiging die een streep haalt door een jaar van keihard werken, verbondenheid en passie van alle deelnemers en betrokkenen bij de grootste offroad-rally ter wereld. Ondanks de frustratie en teleurstelling, met name in Portugal, Marokko, Mauritanië en Senegal en de economische consequenties voor deze landen gaat de A.S.O. door met het wijzen op de belangrijke waarde van grote sportevenementen en blijft het door Actions Dakar, dat vijf jaar geleden werd opgericht samen met SOS Sahel International, betrokken bij de ontwikkeling van dit deel van Afrika.

De Dakar Rally is een symbool en niets kan dat vernietigen. De afgelasting van de Dakar Rally 2008 brengt geen gevaar voor de toekomst van de rally. Voor 2009 zal A.S.O. alles uit de kast halen om een nieuwe evenement voor alle liefhebbers van de offroad sport te organiseren.


De Central Europe Rally  --- Bende van Wuf op podium in Balatonfüred   26.04.08

BALATONFÜRED – Wuf van Ginkel, Daniël Bruinsma en Richard de Rooij hebben vanmiddag de Central Europe Rally als tweede afgesloten.
In de zevende etappe van Veszprem naar Balatonfüred heeft het GINAF Rally Power team zich nog één keer nadrukkelijk geprofileerd in de binnenlanden van Hongarije. Een duidelijk strijdlustige en fanatieke Wuf pakte in de slotetappe de tweede plaats. ,,Het ging gewoon heel lekker. We hebben echt geen grote risico’s genomen. We wilden die tweede plaats vasthouden en dat is gelukt.’’

Hans Stacy won de zevende etappe, maar dat is niets nieuws. De ervaren rallyrijder won deze week bijna alles. Alleen in de derde etappe kaapte de Tsjech Ales Loprais de winst voor de neus van Stacey weg.

Wuf heeft, vooral ook vandaag, aangetoond dat het verschil met de tot nu toe ongenaakbare Stacey niet groter wordt. Op het prachtig glooiende parcours van 157 kilometer door de Hongaarse heuvels en over de uitgestrekte militaire vlaktes bleef Wuf bijzonder goed in het spoor van de winnaar van de rally in Centraal Europa.

Wuf en zijn mannen leverden slechts 2 minuten en 2 seconden in op Stacey. ,,We hebben niets geforceerd en er zit absoluut voor ons nog veel meer in, maar niet op dit terrein.’’

In het bivak, waar de auto’s na de proef terugkeerden om zich op te maken voor de huldiging op het podium in Balatonfüred, stonden alleen maar lachende en glunderende mensen van het GINAF Rally Power team.


http://www.ginafrallypower.nl

 

DAKAR   met div links en foto's Zuid Amerika.

De oudste GINAF  'Brum' een Dakar legende

  link hiernaast  even aanklikken :    Hoogte punten Dakar Rally      Terug in de tijd                 


 De Central Europe Rally foto's op de hier naast staande link     Foto's  Central Eurpe rally Ginaf
 

twentetransport@hotmail.com 

 Opmerkingen of  foute die gemaakt zijn, melden of per mail graag

Terug naar index     Home