Klassiekers Deel 2

Twente Transport   Oude Glorie.       Deel 2

Nieuw : foto's' Tatra 8x8 --Unic--inter--GMC--

Transport nostalgie    Kippers & Bakwagens

We gaan Terug in de tijd trucks van toen.


Hier wat foto's Ben Nuland        Transport bedrijf Coenders Druten   (deze bestaat niet meer)

Ginaf 480 8x8 met Faun assen   Ginaf/REO 6x6  en onder Ginaf 8x8 TF12  met reo assen(timken)


Reef Oldenzaal  ver terug in de tijd  foto's zin  1931 en 1938 de rechtse foto is gemaakt bij het witte paard in delden


Olde kalter Losser 

foto b nijhuis


Werken aan het spoor de wereld van 8x8 en 10x8 in die tijd  de jaren 80/90  Terberg -Ginaf -M.AN

Tww     Oldenzaal

Tww Odenzaal had twee van deze  Ginaf 10x8   521

Foto's ingestuurd door Roy oude Mulders

Hier onder de 8x8 van de firma Schoman foto daar naast De firma Remmink den Ham

Remmink met Ginaf 10x8                                                                                      Kolk met   de M.A.N 10x8

Onderste foto de Firma Egberink met de Terberg 8x8                                                            H&S Oldenzaal Met de Ginaf 10x8 521

Met dank aan  Roy Oude Mulders die de meeste foto's heeft ingestuurd


Temmink Oldenzaal de firma bestaat niet meer

Terberg 10x8


Langezaal  Terberg 10x8 en  MB 8x4

Oldenzaal Steinmeijer Transport deze firma reed veel voor TWW  Twentse weg en water bouw Oldenzaal   

             

A Veltkamp Hengelo  zat veel veel sloopwerk                                                          Siemerink Haaksbergen


Engels  Hengelo (ov) Scania  bakwagen


Olde Kalter losser  Gestart in 1955, behoort nu tot de De Rouwmaat groep

De ondernemingen OTC Hengelo, Te Grotenhuis Dinxperlo, Klumpert Zutphen, Olde Kalter Losser, Tuenter Wegenbouw, Betoncentrale Rouwmaat Ulft BV en Rouwmaat GmbH Bocholt zijn de afgelopen jaren toegevoegd aan de Rouwmaat groep. Daarnaast zijn in 2001 deelnemingen in de betoncentrale Rokramix te Enschede en Rijssen gerealiseerd.

In 2011 is Velthof Albergen overgenomen en heeft Rouwmaat haar belang in Rokramix vergroot naar 100% door de overname van aandelen
 


 Rob Stotijn
1967 begonnen bij de S.B.S in Enschede.

Daf 4x2 motor DAF-Leyland 11.1 liter  vermogen 190 tot 226 pk .   Meer  weten dan de link even aanklikken

Instructieboekje Daf Do 2200 en 2400 DP

Rob Stotijn    Ik ben zo rond 1967 begonnen bij de S.B.S in Enschede, dat destijds in de Lekstraat gevestigd was.
Uit die tijd bijgaande foto’s toen ik als bijrijder met chauffeur Henk Wilmink mee ben geweest naar Eindhoven.


Dit exemplaar is misschien wel Uniek??    Een Unic 4x2 vrachtwagen Van Wegenbouwbedrijf van Ooyen in Gouda



Ik was in 1980 de laatste chauffeur van deze auto bij wegenbouwbedrijf van
Ooyen in Gouda. Type en bouwjaar weet ik niet.  ( kipper kan wel eens een Netam zijn)   Foto  Ted van Vliet uit Oudewater.  23-07-2012


Een Ford  H-48CL dieplepel op transport de dieplader een Nooteboom deze wordt  getroken door een scania 4x2


M.A.N met aanhanger is van 1985  van type 19-321 foto G.Kortekaas


foto van een Volvo F89 van Dunnewind – Gerrits (tegenwoordig DeGe) waar mijn vader op reed en een foto van een Mercedes 1935 uit 1987 van Volkerink Ommen waar ikzelf op reed. Hans Vijn


Mercedes 6x4  links en twee Hanomag Henschel  fa Bruil Arnhem werk a 12 bij Ede1972

                       Daf yk 616 bjr 1961 107 kaucie                                          Bruil Arnhem. Hanomag Henschel bjr 1970 werk Mons Bergen tegen Franse grens i o v Akzo Arnhem

Foto's    Theo Hillebrand


Jaap de Vries uit Zoetermeer had in 1973 een slechte dag . de daf lag op de kant .  links zie je nog een Terberg SF 6x6


Oude trucks  international en andere merken die 350 km. noord van Toronto, staan weg te roesten, in een
af gelegen plaatsje  Port Loring, On. Je kan het vinden op Google map Op de laatste kan je zien hoe een boom door het chassis is gegroeid. foto H. G. Harry S.

.S

1954 White Mustang,   foto H. G. Harry S.


Hanomag Henschel 6x6.

Zandput van Weber langs de A2 bij Nieuwegein   40 jaar terug in de tijd.      Foto Gijs uit Woerden
 


De eerste echte bedrijfswagen verschijnt in 1906 met een laadvermogen van 1 ton. Vanaf 1909 worden er zwaardere trucks in het programma opgenomen, een 3- en een 5-tonner met 4-cilinder motor. Typisch kenmerk voor alle Renault vrachtwagentjes uit die tijd was de plaats van de radiateur, die zat namelijk niet voor de motor maar er achter. Gedurende de eerste wereldoorlog, van 1914-1918, had de Renault fabriek een groot aandeel in de productie van oorlogsmaterieel.

Overzicht van alle Renault en Saviem bedrijfswagens link hier onder Foto's  Nico vreijsen

http://www.renaultoloog.nl/trucks.htm


Foto Nico Pater    Vracht auto met varkens gekanteld in Polsbroek daf takel alles weer op de kant


Volvo NB 88 bouwjaar 1971 motor 6cil inhoud 9597 cm3  250pk  13.160 kg leeg gewicht  laadverm 11.840 kg Totaal 25000kg de auto heeft 3 zitplaatsen volgens het kenteken.


    Links de Fiat unic --- Unic was een Franse autofabrikant In 1966 werd het overgenomen door de Italiaanse Fiat en uiteindelijk samengevoegd tot Iveco in 1975. De truck aan de rechterkant  is bij mij niet bekend ook de inzender hiervan weet het ook niet ,wie het wel denkt te weten  stuur dan even mail. foto's Hub Rekko
 

Henschel 1953 100 pk  met echte standkachel  P Ploemen foto Hub

  

International 4x2 Of inter      Deze DAF  Of  Ginaf 6X6 was van GMB uit Baarlo. Ze hebben hem van 1990 tot en met 1999 gehad


Gmc 6x6 Deutz  en Kromhout   foto G van OS

Meer gmc kippers op   www.gmc kippers.


Een mooie Mercedes combinatie uit 1962, type LK338, 180 PK, voor en aanhangwagen kippend. Foto Rob Verlegh  De Mercedes  4x4 is van 1962 gebr AL

   


Tatra T138 6x6

                            foto Henk Kist

hierbij een foto uit de oude doos Tatra T138 gereden door Henk Kist de eerste in Twente geďmporteerd door Praneda Papendrecht filiaal Ommen chef was daar de heer Wientjes hij was eigendom van Firma H Jansen uit Den Ham
Aan de boerweg die hadden twee grote draadkranen en vier tara,s 2 st T138 en 2 st T148 en vier stuks Reo,s dus acht auto,s en de kranen van Hoover en een Lima in 1974 faillissement.


  foto’s door : Jan Korevaar  -   Jager & Klein Oud Beijerland

Tatra’s 8x8 aan het werk bij OBA in Amsterdam

Betreffende de Tatra kan ik je melden dat er bij de Jager&Klein 4 stuks in gebruik waren tussen 1973/1976. Dit waren de eerste 4 assers destijds in Nederland.Deze foto,s zijn gemaakt in Amsterdam in de ertsoverslag. Normaal werden zij ingezet in de grotere grondverzetklussen in o.a. Maassluis. De shovel was een Michigan 175. Machinist was mijn broer Dik Korevaar.

De foto,s van MAN zijn gemaakt tijden grondverzet in de Bernisse(Voorne-Putten), dus niet in Sliedrecht.



MAN in Sliedrecht

Hierbij wat foto,s van zandtransport vanuit de Sliedrechtse haven door de Jager& Klein B.V. uit Oud Beijerland.De Jager & Klein is ± 2005 opgegaan in M.N.O.Vervat RotterdamDe kipperchauffeur bij de trechter ben ikzelf;Jan Korevaar, Sliedrecht


Magirus Deutz  4x4

Jan Koster, hier bij nog wat foto's van een Scania en Magirus, waar ik de eigenaar en chauffeur van ben geweest .met de magirus Deutz en Scania werden hout transporten gedaan.
 
Ook nog even wat foto's van Ginaf, Mercedes en MAN waar ik later voor Lareco Arnhem op heb gereden.

De magirus is nieuw uit Ulm (Duitsland) naar Motorkracht in Hoogeveen gebracht.
Het was een 232 4x4 kort kipper chassis,hier van is Hoogeveen het rem systeem aangepast,
een hulp chassis en opleggerschotel geplaatst,hier mee heb ik heel veel hout uit de bossen gereden Naar zagerijen en heistellingen door heel het land.
(door dat het een 4X4 was kon ik haast overal komen.)
Na voldane arbeid heb ik hem verkocht aan Transportbedrijf de Lange in Emmen,daar is hij weer omgebouwd als kipper met kraantje achter de cabine,waar hij is ingezet als klusjes auto (soms met dieplader voor Snitjer Wegenbouw) Foto's Jan Koster


De dragline speelt wel een grote rol bij  graafwerkzaamheden samen met de gmc,

Dat het in hun tijd ook wel eens mis liep kun wel zien op de onderste foto's   ingestuurd door  Mart Willems.

Daf 4x4 H&S   (Slebos oude Nijhuis)     Scania 141 Leemans


Transportnostalgie    Kippers

Van der Linden

Div merken staan hier op de rij zoals  Ginaf -Mercedes -Terberg -Deuzt - m.a.n- pegaso

foto  Bert van der Linden


GMC

Op bijgaande foto's wordt de uitkijktoren op het ponypark opgebouwd met behulp van een kraan van de toenmalige firme Oostenbrink, nu kraanverhuur Goverts, uit Hardenberg. Dit was toen het hoogste punt op het "ponypark" De auto is door Klaas Goverts zelf omgebouwd tot bergingskraan en kon door een extra lange mast ook dienst doen als bouwkraan.  Foto Chris Somsen

 

 

Als er  foto's  op de web site staan die niet gewenst zijn, mail dan even .Dan worden deze verwijderd.Dit geldt ook voor foto s  waar copyright  op zit. Want ik krijg ook foto's  waarvan ik niet weet  waar ze vandaan komen. Heb je leuke foto's  dan stuur ze op naar Mail adres       twentetransport@hotmail.com   (niet alle  ingestuurde foto's kunnen geplaatst worden) Wegens  ruimte gebrek)  Op bijna alle foto's  zitten Auteursrecht op (copyright) dus je mag mijn foto's ook niet zonder mijn toestemming op internet zetten.

Aan kennelijke druk of zetfouten kunnen geen rechten worden ontleend. 

 

Transportnostalgie    Kippers