Dakartrucks

Kamaz

Kamaz   met   Liebherr Motoren   V8  770kw   dikke 1000pk    van 0tot140km in 10sec

 

Hoogte punten Dakar Rally 

Foto's kun je insturen naar het hier onderstaande adres.

     twentetransport1@gmail.com         en         twentetransport@hotmail.com
 

Als er  foto's  op de web site staan die niet gewenst zijn, mail dan even .Dan worden deze verwijderd. Dit geldt ook voor foto's  waar copyright op zit. Want ik krijg ook foto's  waarvan ik niet weet  waar ze vandaan komen. Heb je leuke foto's  stuur ze op naar de hier onderstaande adressen  ook nieuws is welkom.  Niet alle  ingestuurde foto's kunnen geplaatst worden.   Aan kennelijke druk-of zetfouten kunnen geen rechten worden ontleend.


Dakartrucks op weg naar Buenos Aires

De voertuigen zijn geplaatst op de Grande Roma en deze is intussen vertrokken naar Zarate in Argentinië. Als alles loopt naar verwachting, komt het schip op 21 december aan in de haven

Ieder jaar is het brengen van de voertuigen naar Le Havre dé mijlpaal. Dan duurt het nog anderhalve maand tot de zwaarste rally ter wereld van start gaat. XDakar heeft de voertuigen op 21 november naar de Franse havenstad gebracht. Gisteren is de Grande Roma vertrokken voor de overtocht naar Zuid-Amerika, een reis van ongeveer 13.500 kilometer. Als alles verloopt volgens de planning, meert het schip op 21 december aan in Zarate.

VECO Cursor 13 / Euro 6 Cilinderinhoud 12,9 liter Motorkenmerken 6-cilinder in lijn motor, 24 kleppen, common-rail motor, Holset turbo Maximum vermogen 900 hp 2200 rpm (675 kW  2200 rpm) Maximum koppel 3800 Nm  1100 rpm

Ginaf                                   Daf

Ginaf 4x4

De wedstrijdtruck is een voertuig op basis van een GINAF 4×4. Deze “hi-tech” truck is een geheel nieuw concept dat de laatste 3 jaar is ontwikkeld in samenwerking met fabrikant GINAF Trucks. De truck is compleet anders als het vorige model. Lichter, sneller, betrouwbaarder en een lager zwaarte punt waren de doelstellingen tijdens de ontwikkeling. De vering, koeling, motor, chassis, besturing (4 wiel), opbouw enz. zijn compleet anders. Revolutionair is de automatische Allison 4500 versnellingsbak. Wat is gebleven is de onafhankelijke wielophanging met luchtvering. Deze as heeft zich in het verleden bewezen en we weten dat deze goed is. Deze in combinatie met luchtvering en schokdempers zorgen voor sublieme rijeigenschappen.  Als motor is wederom gekozen voor de Cummins krachtbron. Nu met 850 PK en 3500 NM koppel. 0 – 100 km/u 3,4 sec 160 km/uur (begrensd op 140 km/uur)

Daf 4x4

XDakar neemt deel met drie DAF CF trucks

n 2012 zijn de trucks lichter gemaakt waardoor ze meer vermogen per kilo kregen, helaas werd er veel schade gereden aan de techniek van de trucks. Voor 2013 is er een nieuw concept voor de trucks van Peter van den Bosch en Frits van Eerd, er zijn verbeteringen doorgevoerd op veel gebieden aan de trucks. Zo is het chassis vernieuwd en is de vering en demping anders bevestigd waardoor de truck stabieler zou moeten zijn en beter zou moeten veren. Tevens is er wederom gedacht aan gewichtsbesparing door de stalen bak te vervangen door een doek. Tegelijkertijd is er nagedacht om eenvoudiger bij de reservewielen te kunnen komen en sneller een band te kunnen vervangen als dat nodig is

Merk DAF Model CF Motor 12.9L MX 6 Cilinder in lijn Vermogen 700 PK Versnellingsbak ZF 16S, 16 versnellingen Ophanging Reiger schokbrekers, bladgeveerd (2 bladen voor, 3 bladen achter) Gewicht 10.000 kilogram Tankinhoud 2x 350 liter Banden Goodyear Omnitrac 375/90R22.5 XDakar Optimized Remmen EPS PAGID XDakar Optimized

Tatra Phoenix

 DAF MX Heavy Duty   800pk  3300nm 12.9   ZF 16 versnellingen handgeschakeld topsnelheid 185km


Dakar 2015

Eurol Veka MAN

Geen Dakar Rally voor Peter Versluis in 2015

Peter Versluis reist niet af naar Zuid Amerika voor de komende Dakar Rally die in januari wordt verreden. De Nederlander die altijd sterk rijdt in de zwaarste rally ter wereld moet vanwege zakelijke verplichtingen in Nederland blijven.

Naast het nieuws dat Peter Versluis niet afreist naar Zuid-Amerika, was er ook goed nieuws rondom het Veka MAN Team, namelijk een naamsverandering naar Eurol Veka MAN. In Buenos Aires komen overigens wel Marcel van Vliet en Ales Loprais aan de start, evenals nieuwkomer Steven Rotsaert en de servicetruck van het Nederlandse team.


Dakar Trucks   Renault

Team Mammoet / MKR Adventure Van den Brink vaart andere koers.

 De rallytruck is in Tsjechië gebouwd door de Duitser Mario Kress

 Renault truck met een Volvo D13 motor.
De truck weegt 8500 kilo. Dat is het minimum gewicht.Naast de steun van Renault Frankrijk hebben we ook volledige ondersteuning van ZF Duitsland, assenfabrikant Meritor uit Amerika en Öhlins uit Engeland. De 13 liter motor is voorzien van dieselkoeling. ZF levert de volledig automatische versnellingsbak.

Martin van den Brink vormt in de Dakar Rally een equipe met navigator Peter Willemsen en monteur Richard Mouw. ,,Met Peter heb ik een goed gevoel. In de Dakar Rally is ervaring heel belangrijk. We rijden al vijf jaar samen. Ik kan op hem vertrouwen.''
De formatie van de snelle back-up bestaat uit Pascal de Baar, Wouter de Graaf en Martin Roessink. ,,Pascal heeft veel ervaring en kan verschrikkelijk goed rijden. Ik heb alle vertrouwen in zijn capaciteiten als snelle assistent.''
Naast de rallyrijders bestaat het team uit een assistentieploeg. ,,We nemen een 6x6 assistentietruck mee. Die wordt bezet door drie monteurs. David Middelman, Jack Veldhuis en Tonnie van Schaik.''
Voor extra assistentie in het bivak maakt het team gebruik van een persauto. ,,Daar zitten teammanager Steven van de Craats, fysiotherapeut Klaas Staal, monteur Aart Brouwer en Jan-Willem van de Brink in.''
Naast de eigen vertrouwde monteurs heeft het team de beschikking over zes monteurs uit Tsjechië. ,,De technische leiding is in handen van Mario Kress en zijn mannen. Onze monteurs zorgen voor de ondersteuning. Ze zijn inmiddels in Praag geweest voor een technische opleiding

Naast Van den Brink fungeert Pascal de Baar als wedstrijdrijder. De rallyrijder uit Beekbergen is de snelle assistent voor de Harskamper. Voor Martin van den Brink is het halen van de finish prioriteit nummer 1. ,,We zijn bezig aan een project voor drie jaar. We willen de finish halen om de truck verder te ontwikkelen,''' aldus Van den Brink.



Dakar trucks   Dakar 2014 Ginaf

De nieuwe race truck van Ginaf  Motor Cummins ISZ 13 (13 liter, 6 cilinder in lijn) dik 750pk    topsnelheid 160 km/uur (begrensd op 140 km/uur) gewicht c.a. 9.250 kg (rijklaar incl. volle brandstoftanks excl. gereedschap) bijzonderheden vierwielbestuuring.

 

De wedstrijdtruck is een voertuig op basis van een GINAF 4×4. Deze “hi-tech” truck is een geheel nieuw concept dat de laatste 2 jaar is ontwikkeld in samenwerking met fabrikant GINAF Trucks.

De truck is compleet anders als het vorige model wat nu o.a. dienst doet als snelle assistentietruck bij GINAF Rally Service. Lichter, sneller, betrouwbaarder en een lager zwaarte punt waren de doelstellingen tijdens de ontwikkeling. De vering, koeling, motor, chassis, besturing (4 wiel), opbouw enz. zijn compleet anders. Wat is gebleven is de onafhankelijke wielophanging met luchtvering. Deze as heeft zich in het verleden bewezen en we weten dat deze goed is. Deze in combinatie met luchtvering en schokdempers zorgen voor sublieme rijeigenschappen. Als motor is gekozen voor een Cummins krachtbron met 750 PK en 3260 NM koppel.
 

  


De Route Argentina Chile Peru 2012

Dakar trucks

Historische zege Gerard de Rooy       IVECO 4x4

Precies 25 jaar nadat zijn vader de Dakar Rally won, nam Gerard de Rooy de grootste en belangrijkste trofee uit zijn leven in ontvangst. Met het winnen van de Dakar Rally 2012 trad De Rooy met verve in de voetsporen van zijn vader Jan.
Het succes van Team De Rooy was compleet in Lima, de hoofdstad van Peru. Met Gerard de Rooy als winnaar van de truckcategorie en neef Hans Stacey op de tweede plaats kleurde het podium Petronas-groen. De vreugde was groot, de emoties immens.

meer op de website van de ROOY

 http://www.dakar-derooy.com/2012/index.php?p=artikel&id=41


Elfrink en Smink
Johan Elfrink eindigde de rally met een veertiende plaats in het eindklassement, eveneens een uitstekende prestatie van de coureur en zijn Mercedes Axor. Op de vijftiende plaats is Jos Smink geëindigd, met zijn rode Ginaf, de 'Elephant3'. "We hebben wel eens gesproken over een twintigste en zelfs wat gekscherend over een vijftiende plek. Maar die laatste nemen we toch mee naar Hoogland", aldus een zeer gelukkige Smink.

Hans Bekx werd zeventiende met zijn DAF en Peter van den Bosch werd toch nog twintigste, ondanks veel pech en een te licht opgebouwde truck.


Ginaf Rally Power Le Dakar 2012

LIMA – Wuf van Ginkel, Daniël Bruinsma en Richard de Rooij hebben met een elfde plaats in de slotetappe afscheid genomen van de Dakar Rally 2012.

,,Gemengde gevoelens’’

Het team van Wuf van Ginkel sloot de Dakar Rally 2012 af met een negentiende plaats in het algemeen klassement. De Edervener werd daarmee de derde GINAF-rijder in het klassement. Volgens Wuf kijkt het team van GINAF Rally Power ,,met gemengde gevoelens’’ terug op het evenement in Zuid-Amerika. ,,We hebben hele goede dagen afgewisseld met hele slechte dagen. We hebben aangetoond dat het met de snelheid wel goed zit. Op belangrijke momenten liet de mechaniek ons in de steek. We weten dat de techniek een belangrijk onderdeel is van het spel. Daar moeten we onze les uit trekken.’’


 Deelnemers Dakar Rally 2012

Deze beelden zijn te zien op You tube en je kunt ze zien in HD Het is of je zelf de auto bestuurd het een complement waard aan het M.A.N team Dakar 2012 Afl.03 Stage 1-9

Geen tv meer nodig op Youtube staan deze prachtige beelden in HD van het VEKA MAN TEAM 2012 hier onder de link het is genot om er na te kijken van uit de auto kun je zien hoe ze door het parcour rijden.(Duinen) super.

youtube.com/user/vekaracingdakar

http://www.youtube.com/user/vekaracingdakar?feature=watch


Een Dakar seizoen in vogelvlucht met van den Brink Rallysport   Ginaf   http://www.vdbrinkrallysport.nl/


Dakar 2012 Afl.01 De Voorbereiding M.A.N Geen tv meer nodig op Youtube staan deze prachtige beelden van het VEKA MAN TEAM 2012


Jos verstappen niet naar Dakar

VEGHEL -  Rallycoureur en ex-Nederlands kampioen Jasper van den Heuvel uit Barneveld maakt zijn debuut in de Dakar-rally als vervanger van Frits van Eerd. De algemeen directeur van Jumbo Supermarkten heeft zich teruggetrokken als deelnemer in verband met de overname van C1000 door Jumbo. Van den Heuvel zal het stuur van de gloednieuwe DAF-truck overnemen. Aanvankelijk was Jos Verstappen als vervanger benaderd, maar de ex-Formule 1-coureur kon niet op tijd beschikken over een grootrijbewijs


Dakartrucks

Op de Pre-proloog 2011 zijn vele duizenden mensen afgekomen    (Eurocircuit  Valkenswaard )

Crash Peter van den Bosch in de preproloog dakar 2011 2012 jodelkip .


De Rooy

Team de Rooy zal in Dakar 2012 gaan rijden met een truck met neus in plaats van een conventionele frontstuurcabine. Hiermee zal onder andere de balans van het gewicht in de truck beter verdeelt zijn. De cabine en ook de motor wordt een stukje naar achteren geplaatst wat zorgt voor een betere gewichtsverdeling.

Gerard, terug na een lange revalidatie van zijn gebroken rug na een ongeluk in Dakar 2009, verteld dat hiermee wordt gestreefd naar een gewichtsverdeling van 50% voor en 50% achter. Een veel betere verdeling vergeleken met de huidige truck wat uitkomt op 70%/30%. “Dit zal ook zorgen voor minder uitputting van de chauffeur” ,vervolgt hij. De truck vangt normale alle klappen op met de voorkant en daarmede de cabine, dit zal nu meer verdeelt zijn over de gehele truck. “Het enige probleem wat zich voor kan doen is in de duinen, het vooruitkijken wordt zeer lastig.” Door de neus zal ook de stroomlijning van de truck veel beter zijn en zal daardoor tijdswinst hebben. Ook zorgt de neus voor meer veiligheid omdat deze een groot deel van de klap opvangt bij een ongeluk voordat het de cabine bereikt.

Het team van de Rooy, wat eerder dit jaar al werd versterkt door de terugkomst van Jan als teammanager en de aanvulling in het team door niemand minder dan Hans Stacey als coureur, gaat nu dus nog een stapje verder door het vernieuwen van het model van de truck.

IVECO Cursor 13 IVECO  Powerstar (Strator - torpedo)

Cilinderinhoud 12,9 liter
Motorkenmerken 6-cilinder in lijn motor, 24 kleppen, elektronisch geregelde Bosch unit injectoren, Holset turbo

Maximum vermogen 840 hp @ 2200 rpm (600 kW @ 2200 rpm)
Maximum koppel 3600 Nm @ 1200 rpm


EDERVEEN / MOSKOU – Het volledige team van GINAF Rally Power naar Silk Way Rally  2011 voor testwerk

GINAF Rally Power wil in de Silk Way Rally vooral veel testwerk verrichten. ,,We hebben een bestaande truck uitgerust met de nieuwste modificaties. De vering en besturing zijn veranderd. De truck is bovendien 10% lichter,’’

Het nieuwe systeem de Lucht vering van Ginaf is hier goed te zien.

Silk Way Rally: zeven etappes, 4000 kilometer

De Silk Way Rally maakt deel uit van de Dakar Series en wordt net als de Dakar Rally ook georganiseerd door de Amaury Sport Organisation (ASO). De rally begint op 9 juli en duurt tot 16 juli. Er staan zeven etappes op het programma. De deelnemers leggen ongeveer 4000 kilometer af. Het parcours voert de rijders over de steppes en de toendra’s in Rusland. Ook ligt er een woestijnetappe te wachten. De karavaan trekt namelijk door de Kalmykia woestijn.


Vladimir Chagin stopt met Dakar rally

16-02-2011
Vandaag heeft rallycoureur Vladimir Chagin tijdens een persconferentie in Moscow aangekondigd te stoppen als coureur voor het Russische KAMAZ-Master team in de Dakar rally. Chagin woonde een persconferentie bij in het kader van de Silk Way Rally, die op 9 juli a.s. van start gaat in Moscow. Een heldere motivatie gaf de zevenvoudig winnaar van de Dakar rally niet, maar door zijn besluit zal hij vereeuwigd worden als de grote winnaar van het truck klassement in de Dakar rally

Rally
Chagin debuteert al in 1990 in de meest prestigieuze woestijnrally. Hij valt uit en in de drie deelnames daarna ziet Chagin ook de finish niet. In 1996 haalt hij wel het einde, als zesde. Na een tweede plaats in 1999 pakt Chagin een jaar later dan eindelijk de eindzege. Het is het begin van de dominantie van Kamaz in de Dakar Rally. Chagin wint de rally niet alleen in 2000, maar ook in 2002, 2003, 2004, 2006, 2010 en 2011. Bovendien is hij met 63 etappezeges veruit de meest succesvolste Dakar-deelnemer ooit

Opvolger
Inmiddels staat de opvolger van Chagin al klaar: Eduard Nikolaev. Daarnaast heeft Kamaz ook nog steeds de troeven Firdaus Kabirov en Ilgizar Mardeev achter de hand


DAKAR 2009 -- 2010 -- 2011--........... met div links en foto's

Chagin succesvolste Dakar trucker ooit

Met zijn eindwinst in de Dakar Rally 2011 eist Vladimir Chagin ook het record op van succesvolste truckdeelnemer ooit. Hij won nu zeven keer en overtreft daarmee Karel Loprais.
Loprais won de Dakar Rally zes keer, in 1988, 1994, 1995, 1998, 1999 en 2001. Chagin begon voorzichtig in 1990, hij viel toen uit. Ook in de drie jaren daarna haalt hij de finish niet. In
Vladimir Chagin is de succesvolste trucker in de Dakar Rally. Met zijn zevende eindzege streeft hij Karel Loprais voorbij. Loprais won de rally zes keer: 1988, 1994, 1995, 1998, 1999 en 2001. In 1996 haalt hij wel het einde en eindigt Chagin als zesde. Na een tweede plaats in 1999 pakt hij een jaar later dan eindelijk de eindzege. Het is het begin van de dominantie van Kamaz in de Dakar Rally, want Chagin wint vervolgens het truckklassement in 2002, 2003, 2005, 2006, 2010 en 2011.

Chagin is met 63 etappezeges veruit de meest succesvolste Dakar-deelnemer ooit. Er is nog één record dat de Rus nog niet in handen heeft: het totaal aantal zeges overall. Dit record is in handen van Stephane Peterhansel. Hij won de rally in totaal negen keer. Zes keer op de motor en drie keer met de auto. Bron: RTL GP


Vladimir Chagin wint Dakar 2011,      Marcel van Vliet beste Nederlander


Dakartrucks

                 

Tijdens deze laatste special heeft Pep Vila gecontroleerd gereden om zijn positie in het algemeen klassement niet in gevaar te brengen. Pep is dan ook als negende gefinisht, waardoor hij zesde algemeen is gebleven. Hugo Duisters werd gisteren zesde in de etappe en hij is met zijn IVECO uiteindelijk 22ste geworden.

Petje af voor deze mannen klasse

Modderfeest voor gefinishte Nederlanders

Tijdens de podiumfinish in Buenos Aires worden alle deelnemers door de organisatie gehuldigd. Het was een zware rally en voor de Nederlanders die de finish haalden was er een kleine verassing. Weken van hitte en zand, werden vanmiddag plotsklaps weggevaagd door een wolkbreuk. Voor de Nederlanders geen enkel probleem, daar kunnen wij wel tegen! Laten we er dan maar een modderfeestje van maken.
 

 

Foto: DakarPress 


Dakar 2011: E5/E6 - Nacht in de duinen  (met Pascal de Baar)

/tim coronel racing Dakar


Een slecht begin voor de Nederlandse truckers  Ginaf -Hans Bekx en de Rooy.eruit

De truck van Wuf van Ginkel is gecrashed op de verbindingsetappe. De crew is ok, maar de weg is afgesloten want de truck ligt op z'n kant. Het bericht komt binnen uit de karavaan, via Lars ten Harkel die de website van Coronel bijhoudt. Lars meldt dat de truck moest uitwijken voor een groot stuk staal op de weg en in de vangrail is gevlogen

  

Het GRP team bestaat onder meer uit Wuf van Ginkel en Jan Lammers. De ex-Formule 1-coureur Lammers debuteerde in de 2010-editie van Le Dakar. Wuf van Ginkel is de absolute kopman en de Edervener is begonnen aan zijn achtste optreden in de Dakar Rally. Genoeg ervaring zou je denken.  bericht  Lars ten Harkel

Hans Bekx aangeslagen na forse crash

VICTORIA - Hij had er meer van verwacht. Hans Bekx nam voor het eerst deel aan Le Dakar in Zuid-Amerika. Maar of dat zijn debuut op het andere continent hem bevallen is, valt te betwijfelen. Al vroeg in de wedstrijdproef tussen Victoria en Cordoba in Argentinië ging de Nederlander met zijn DAF op z'n kant. De schade is zo groot dat Bekx de wedstrijd niet kan vervolgen.

Team De Rooy

Helaas is het een feit; Na 72 kilometer special stage valt het doek voor rallytruck 501 en heeft Gerard de Rooy de strijd gestaakt. Op dit moment wordt Gerard onder begeleiding van navigator Tom Colsoul overgebracht naar het bivak hospitaal voor verder medisch onderzoek.

Het team dat met Pep Vila en Hugo Duisters nog steeds 2 troeven in de strijd heeft is natuurlijk sterk verzwakt door het wegvallen van de kopman.    Laten we hopen dat zij de eer hoog kunnen houden voor het Team de Rooy.


   Pep Vila - Team De Rooy Dakar 2011

Team de Rooy

In Argentinië begon de dag al op tijd met het ophalen van de trucks. Het is nog steeds prachtig weer en tijdens de busrit hebben we onze ogen uitgekeken. Wat hier op de weg rijdt zou in Nederland 20 jaar geleden al niet meer door de keuring gekomen zijn! Eigenlijk geldt dat ook voor onze bus, de vering van de stoelen is totaal versleten en om de geur te verdrijven ruikt de hele bus naar toiletverfrisser.

Na het ophalen zijn we vanaf de universiteit direct naar een soort beursgebouw gereden waar de keuring plaats zou vinden. Daar was het natuurlijk erg druk, maar voor een Franse organisatie toch wel goed georganiseerd.

Voor de assistentietrucks hoefden alleen de papieren in orde gemaakt te worden, d.w.z. persoons- en medische gegevens, verzekering, roadbook etc. De racetrucks werden ook echt gekeurd, waarbij gelukkig alles in orde was.  Tenslotte is Gerard vrijwel continue geïnterviewd door allerlei journalisten, hij heeft zelfs een heuse handtekeningensessie gegeven!

Vanavond hebben we een avondje vrij, waarbij we met het gehele team een hapje gaan eten. Morgen nog even de puntjes op de i zetten en natuurlijk het oude jaar in stijl afsluiten…


DAKAR   2011

Wuf van Ginkel: ,,We gaan voor de top vijf''

Na de editie van 2010, waarin GRP-teamgenoot Marcel van Vliet het podium haalde en Van Ginkel veel tegenslag kreeg te verwerken, zijn de ambities onverminderd groot. ,,We gaan voor een plaats in de top vijf. Daar lopen we niet voor weg,'' aldus Wuf, die samen met broer Edwin eigenaar is van het grootste rallyteam in Le Dakar 2011.

Volgens Wuf van Ginkel (42) hebben de mannen in Ederveen geleerd van het verleden. ,,We hebben weer meer ervaring met de omstandigheden in Zuid-Amerika. Bovendien hebben we vorig jaar laten zien dat we voorin kunnen eindigen als het materiaal heel blijft.'' In 2010 had Van Ginkel het nogal eens aan e stok met de techniek. ,,Het is een combinatie van pech en soms te hard willen gaan. Ik vind dat je zo hard mogelijk moet kunnen rijden in een rally. Het materiaal moet daar tegen kunnen. Het blijkt dat het verstandiger is om soms iets rustiger aan te doen. Een kwartier stil staan maak je namelijk nooit meer goed. Zo hard kun je niet rijden.''

De technische ploeg van GINAF heeft het afgelopen jaar de truck flink onder handen genomen. ,,Naast allerlei kleine specificaties hebben we vooral het veersysteem ingrijpend veranderd. Het onafhankelijke veersysteem is gebleven, maar de afstelmogelijkheden zijn aanzienlijk minder. Dat moet de betrouwbaarheid van het systeem vergroten. We hebben nu wel iets minder comfort in de cabine, maar dat komt ten gunste aan de betrouwbaarheid.''

Nieuws Ginaf rallypower

Dakar Rally 2011  is klaar voor de start

Afgelopen maandag arriveerden alle trucks in de haven, na een lange reis vanuit Le Havre. Alle voertuigen werden streng bewaakt. Woensdag werden de trucks vrijgegeven en konden de teams aan de slag met de laatste voorbereidingen voor de start. Donderdag en vrijdag zijn spannend, want dan zijn de technische keuringen. Zoals het er nu uitziet kunnen alle twintig Nederlandse racetrucks op Nieuwsjaarsdag van start

De Dakar Rally 2011 start morgen, 1 januari, met een rit van Buenos Aires naar Victoria over 377 km. Deze proef telt nog niet mee voor het klassement.
 

Meer op  www.ginafrallypower.nl/nieuws.

Wil je Dakar 2011 op de voet volgen, klik dan de onderstaande link aan.

Alle Nederlandse deelnemers  op een rij:

Hieronder staan alle Nederlandse rallytrucks en teams op een rijtje.

501 - Team de Rooy: G. de Rooy, T. Colcousl, D. Rodewald - IVECO
503 - Veka Man with a Mission: M. v. Vliet, S. Bruynkens, B. d. Kinderen - MAN
507 - Veka Man with a Mission: F. Echter, D. Ruf, A. Klein
522 - Veka Man with a Mission: P. Versluis, P. v. Kruijdijk, C. Euser - MAN
505 - Ginaf Rally Power: W. van Ginkel, M. Wams, R. de Rooij - GINAF
521 - Ginaf Rally Power: J. Lammers, W. Tijsterman, G. v. Veenendaal - GINAF
510 - XDakar: F. van Eerd, C. Gotlib, P. Vervoort - DAF
523 - XDakar: P. v.d. Bosch, W. Rosegaar, W. Heertum - DAF
536 - XDakar: E. Timmermans, M. Blankestijn, M. Gloudemans - DAF
511 - Van den Brink Rallysport: M. v.d. Brink, M. Hol, P. Willemsen - GINAF
530 - Dakarteam Holland: M. Schoo, J. d. Wit, M. v. Herpen - GINAF
542 - Rallyteam Smink: J. Smink, P. Stijkel, P. Nieuwenburg - GINAF
553 - JB Trading: J. Brouwers, J. v.d. Bor, E. Megens - GINAF
515 - Hans Bekx Teamsport: J. Bekx, J. v.d. Ven, D. Voets - DAF
516 - Finstral Rally: J. Elferink, E. Hortulanus - Mercedes Benz
533 - Finstral-Rally: T. Stam, E. Beeftink, R. Bogaart - Mercedes Benz
535 - Team Afraja Holland: F. v. Lankveld, A. Schoones, J. v.d. Sande - DAF
548 - Staalbouwexpress: M. v.d. Oever, N. Schepens, K. Kluijtmans - MAN
550 - Dakar Team Van Eikeren: K. Offringa, J. Hanse - Unimog
567 - Pro Dakar: P. de Baar, E. Wigman, M. Roesink - GINAF

DAK11-LISTE_ENGAGES_CAMIONS.

 Dakar Rally 2011.

Tijdens de Dakar Rally van 2011 zullen 430 deelnemers aan de start verschijnen. Vorig jaar waren dat er nog 362. Dat heeft de organisatie dinsdag bekendgemaakt. In totaal staan 146 auto's, 183 motoren, 68 trucks en 33 quads op de deelnemerslijst.
De Dakar Rally gaat op 1 januari van start en eindigt op 16 januari. Het zwaartepunt van de woestijnrally, die voor de derde keer op rij door Argentinië en Chili gaat, ligt in het tweede deel. In totaal wordt er 9000 kilometer door de deelnemers afgelegd.

Even terug in de tijd met Jan de Rooy DAF Turbo Twin II 

In 1986 komt de eerste van een serie Turbotwins uit. Niet alleen zijn de trucks uitgerust met twee motoren, maar men heeft op beide ook een turbo gezet. Resultaat is dat De Rooy de rally zou winnen, maar hij werd gediskwalificeerd op een kleinigheidje. Het jaar erop, in 1987, legt hij wel beslag op het vrachtwagenklassement van de Dakar-rally en wordt hij 11e overall tussen de auto's

                                           Vertrek Dakar trucks naar Le Havre


GINAF Rallypower Dakar 2010.

BUENOS AIRES – Missie geslaagd! Marcel van Vliet, Herman Vaanholt en Gerard van Veenendaal zijn als derde geëindigd in de Dakar Rally 2010.Wuf van Ginkel, Willem Tijsterman en Richard de Rooy sloten de 32e Dakar Rally op een formidabele wijze af; zij kregen de beloning voor het doorzetten en werden vandaag tweede in de etappe.
De veertiende etappe werd gewonnen door Ilgizar Mardeev. Wuf, Willem en Richard toonden karakter en knalden naar een fantastische tweede plaats in deze slotetappe. Marcel zette de kroon op het werk via een stabiele zesde plaats in de etappe.

Edwin van Ginkel zal de servicetruck zo rond de vijftiende plaats klasseren.

,,Fantastisch dat het gelukt is,'' zo liet een dolgelukkige Marcel van Vliet enkele minuten geleden weten. ,,We zijn bijzonder trots,'' zo vulde Herman Vaanholt in een eerste reactie zijn piloot aan. 16-01-2010

Meer op  www.ginafrallypower.nl/nieuws.

http://www.dakarmagazine.nl/p/home


Desastreuze eerste rallydag voor Mammoettruck en Jumbotruck.

Zaterdag 2 januari begon het gehele Ginaf Team vol vertrouwen aan de Dakar Rally 2010. Hoe anders zag het er ’s avonds uit, in het bivak in Cordoba staan twee zwaar beschadigde vrachtwagens, de Mamoettruck van Martin van den Brink en de Jumbotruck van Jan Lammers. De Ginaftruck van Mammoet is ernstig gecrasht op de proef. DakarPress Team was in het bivak om met Martin van den Brink te praten. Hij zat met zijn navigator Peter Willemsen en monteur Martien Hol op 25 kilometer van de finish toen het onvermijdelijke gebeurde. Martin had geen andere keus dan de keus die hij maakte.     (De courears zijn gelukkig niet gewond)

                                                        Einde race voor de Mammoettruck

 Zojuist kwam Fabian Calvet, directeur truck technics van de ASO, hem het trieste nieuws brengen dat hij inderdaad morgen niet meer mag starten, de truck is te zwaar beschadigd :Bron            www.dakarmagazine.nl

                                             

www.dakarmagazine.nl


TV Gids Dakar 2010  ----  Eindelijk in Argentinië

COLON –De kop is er af!

Het spel dat Le Dakar heet kan vanaf vandaag echt gaan beginnen.
De GINAF-equipes zijn vrijdagavond onder massale belangstelling van start gegaan. Zowel in het centrum van Buenos Aires als op weg naar de eerste bivakplaats was de belangstelling van de rallyfans enorm. Net als vorig jaar waren er ruim een miljoen mensen op de been om de Dakar-helden van start te zien gaan.

De GINAF-mannen, toch wel iets gewend na het indrukwekkende eerste jaar in Argentinië, keken opnieuw hun ogen uit. ,,Het was werkelijk een compleet gekkenhuis in en rond de stad. Zowel in de omgeving van de obelisk als op de route door de stad was het waanzinnig druk,’’ zo vertelden Wuf van Ginkel, Willem Tijsterman en Richard de Rooy na hun eerste etappe.

Ook Marcel van Vliet, Herman Vaanholt en Gerard van Veenendaal vielen bijna om van verbazing. ,,Op weg naar Colon hebben we op de snelweg sommige stukken stapvoets moeten rijden. Ongelooflijk dat men opnieuw zo razend enthousiast is in Zuid-Amerika.’’

Edwin van Ginkel, Daniël Bruinsma en Sven Vogelaar, die namens GINAF Rally Service iets later vertrokken werden compleet verrast door de belangstelling. ,,We hebben slalom gereden op de snelweg om de mensenmassa te ontwijken. Iedereen is mega-enthousiast,’’ zo lieten de mannen uit de snelle servicetruck weten toen ze op weg waren naar de finishplaats van de eerste verbindingsetappe.

01-01-2010                                                                                                         28 december, Klaar voor de start!

      

Alle GINAF trucks goedgekeurd

BUENOS AIRES – Alle trucks van GINAF Rally Power en GINAF Rally Service hebben de technische keuring glansrijk doorstaan. Het feest kan beginnen…

De arbeid van dinsdag heeft zich woensdag vorstelijk uitbetaald. De trucks van GINAF zijn zonder noemenswaardige problemen door de technische keuring gekomen. ,,Dat was toch een hele opluchting. Je weet het namelijk nooit of het echt allemaal volgens de regels is,’’ zo vertelde Henk van Brummelen vanuit Buenos Aires.

Het rallyteam is woensdag vrijwel de hele dag in de weer geweest met alle plichtplegingen rondom de laatste keuring. Rond de klok van 10.00 uur werd de assistentievoertuigen gekeurd. Nadat de trucks hun laatste stickers hadden gekregen was het de beurt aan de wedstrijdtrucks.

De equipes van Wuf van Ginkel, Marcel van Vliet en Edwin van Ginkel konden in de loop van de middag tevreden concluderen dat de technische mensen hun werk uitstekend hebben gedaan. ,,Op de gebruikelijke kleine dingen (een verkeerde sticker, een kapot lampje etc.) na ging het zeer voorspoedig,’’ aldus teammanager Van Brummelen.
Ook de trucks van de klantenteams werden zonder problemen goedgekeurd. Martin van den Brink, Jan Lammers en Marcel Schoo konden derhalve tevreden naar hun hotel terugkeren.

Rit door de stad

De wedstrijdtrucks werden na de keuring in het parc ferme gestald. Vrijdagavond zien de rijders hun truck pas weer terug.De assistentietrucks werden na de keuring terug gereden naar het Hilton Hotel. ,,Dat was een leuke en chaotische rit door het centrum van Buenos Aires,’’ aldus Henk. ,,Vol bewondering keken de mensen naar de stoet van trucks uit Ederveen.’’

31-12-2009

Meer op  www.ginafrallypower.nl/nieuws.


DAKAR   2009   foto's

Dakartrucks

Le Dakar gaat naar een nieuw continent; Zuid Amerika! Dit biedt ongekende mogelijkheden.6000 wedstrijd kilometers, waarvan bijna 1000 km tussen de 1500m en 3250m boven zeeniveau. Op top een verbinding van 120 km op een meer dan 4000m hoge bergpas.

Foto van Dakar 2009


Firdaus Kabirov wint Dakar 2009, Gerard de Rooy blijft 3e

»Einduitslag Trucks DAKAR 2009«


Africa Race 2009


Het meest recente nieuws op de hier onder staande link bron: www.hansbekxteamsport.nl


   Dakar 2009 Argentini & Chili, het is voorbij 

De allereerste Dakar rally in Zuid Amerika is gefinisht in Buenos Aires. Veel publiek, fans en sponsoren uit alle delen van de wereld hebben de Dakar-helden toegejuicht tijdens de huldigingen. Wat waren ze blij, de mannen van team Dakarsport.com: “We hebben het gehaald !!!".

Zondag morgen kwamen eerst de motoren over het podium rijden, met onder andere Mirjam Pol, Jurgen van den Goorbergh en Kees Koolen. Zij werden mooi in het zonnetje gezet met de verdiende prijzen en medailles. In de middag was het enthousiasme van het publiek nog groter, want de rally auto’s arriveerden 1 voor 1 bij het podium. Roland Rijpma en Bob ten Harkel hadden beide een grote grijns op hun gezicht toen zij de medaille in ontvangst namen. Roland: ”We zijn er weer”. Knap gedaan wat deze beide mannen hebben doorstaan. Tim en Tom Coronel kwamen net iets later. Ook zij werden als helden ontvangen en kregen een mooi aandenken aan “Le Dakar 2009”. Daar zijn ze dan ook maar al te blij mee. De fans en sponsoren stonden bij de hele ceremonie en hebben flink kunnen genieten! Tegen de avond kwam ook de T4 met Pierre Blom, Dan Kracht en Rene Peltenburg. Ook zij waren uitgelaten blij met het behaalde resultaat. Wat een team en wat een mooie resultaten.


Wat heeft het team zijn best gedaan deze afgelopen weken...
Natuurlijk gingen er maanden van werk aan vooraf voordat de mannen in Argentinië bij de start klaar stonden. Maar het begon uiteindelijk allemaal in Buenos Aires op 3 januari, bij de start van Le Dakar 2009. Twee weken vol avontuur voor de boeg in nieuwe landen met nieuwe uitdagingen. En dat hebben ze geweten! De rally was dit jaar zeker zwaar te noemen. Weersomstandigheden, terrein condities, het speelde allemaal mee in deze “afvalrace”. Meerdere malen werd er dan ook door de organisatie A.S.O. ingegrepen. Specials werden ingekort, vooral bij de auto’s en trucks omdat de etappes toch zwaarder waren dan voorzien. Maar ook werden er etappes geneutraliseerd. Het was soms afzien, zwaar, zweten, sleutelen, vloeken, lachen, teleurstellingen te boven komen, winnen, genieten en nachtjes doorbrengen in de woestijn, maar zeer zeker een geslaagde Dakar rally 2009!

Alle ingrediënten zaten in deze rally, zoals ook beloofd door Etiënne Lavigne bij de persconferentie op 3 januari. Dit hoort allemaal bij de zwaarste rally van de wereld.


Het Laatste nieuws vindt je hier, en wel op Trucks From Holland

Bijna altijd het eerste nieuws maar deze website bestaat niet meer, zover ik weet.

 


Vandaag is het dan zover; het lange wachten wordt eindelijk beloond! De Dakar 2009 gaat van start. Ook dit jaar is er weer iritrack, hiermee kun je live volgen hoe alle Dakarsport.com rijders het er vanaf brengen. Ook zullen wij hier op de site meerdere malen per dag even een "race-update" doen. Reden genoeg dus om Dakarsport.com goed in de gaten te houden.
03-01-2008

 

Na een relaxte maandag is Dakar 2009 vanochtend in alle hevigheid losgebarsten.

Vanochtend was het vroeg dag voor de mannen van GINAF Rally Power en GINAF Rally Service. Om 5.45 uur was iedereen uit de veren, want om 6.00 uur vertrok het team in de bus naar Delta Doc. Restaurant Brummetje werd ingeschakeld voor het ontbijt. Op professorische wijze zorgde Wim Heiwegen er voor dat alle mannen hun buikje konden vullen met een verse boterham.
In een reusachtig park, zo’n 100 kilometer buiten Buenos Aires, stonden de voertuigen opgesteld nadat ze in Argentinië waren aangekomen. Vandaag werden de auto’s met hun baasjes herenigd. De hele karavaan keerde vervolgens terug naar Buenos Aires. De trucks en overige auto’s werden rond 12.00 uur in het assistentiepark geparkeerd.
In de schaduw van het imposante River Plate stadion was voldoende ruimte om de werkplekken naar eigen inzicht in te richten. De monteurs konden vervolgens eindelijk doen waar ze voor gekomen zijn: sleutelen.
In het assistentiepark werd de opstelling gehanteerd zoals die tijdens de rally ook van toepassing zal zijn. De drie assistentietrucks vormen het middelpunt in het bivak. De wedstrijdtrucks staan daar in slagvolgorde haaks opgesteld.  Meer op  http://www.ginafrallypower.nl/nieuws/  31-12-2008


03/01/2009 - Etappe 1: Buenos Aires > Sta Rosa de la Pampa


Argentinie en Chile zijn landen die goed bekend zijn bij het Rallymaniacs team. Omdat de route inmiddels bekend is hebben we contact gelegd met enkele relatie's in beide landen. Deze relatie's hebben afgelopen week de route voor een deel gereden en informatie ingewonnen bij de lokale bevolking.  meer op de hier naast staande link            www.Rallymaniacs.nl


De ‘Grand Benelux’

De ‘Grand Benelux’, het schip waarmee de Dakar-voertuigen naar Argentinië getransporteerd werden, is gearriveerd in het Delta Dock, een haven op zo’n 100 kilometer van Buenos Aires. Na een zeereis, die op 2 december in het Franse Le Havre begon, kwam de ‘Grand Benelux’ op 18 december jl. om 4.00 uur plaatselijke tijd aan. Eenmaal afgemeerd kon het uitladen van de 820 voertuigen beginnen. Slechts een paar platte banden en accu’s zorgden tijdens het lossen voor enig oponthoud. Alle voertuigen staan nu in het Parc Fermé, totdat hun eigenaren ze op 30 en 31 december a.s. komen ophalen. En weer zijn we een stapje dichter bij de start van ‘Le Dakar’ 2009...

Het ruim 175 meter lange en 31 meter brede schip heeft normaal een capaciteit van 4300 auto’s en honderd containers. Op deze tocht naar de Argentijnse havenstad wordt er echter gevaren in de alternatieve configuratie van 256 Trucks en 2000 auto’s.


De oudste GINAF  'Brum' een Dakar legende

Jan Goossen: Chauffeur assistentietruck T5          Monteur  Albert de Rooder:         Monteur  Arjan Veenvliet: Monteur


                                                                                                                                                                                                   

Jan Goossen eigen rijder rijdt dagelijks op een Ginaf 8x8 tridem hier in Twente.

Deze assistentietruck heeft de meeste ervaring in de Dakar Rally. De auto werd in 1986 gebouwd als volgauto voor Jan de Rooij. In Le Dakar 2009 wordt "Brum" bemand door chauffeur Jan Goossen en de monteurs Albert de Rooder en Arjan Veenvliet.

Motor turbo twin blok 600 pk, koppel ± 1800 Nm bij 1300 toeren per minuut gewicht 13.5 ton

Het is de eerste gehomologeerde GINAF rallytruck en fungeerde in het verleden als leermeester voor onder andere Wuf van Ginkel, Simon Koetsier en Albert de Rooder

                                                  Brum' een Dakar legende --GRP test in Menden --GRP heeft 3000 PK klaar voor Le Dakar 2009--Ginafrallypower 

         

Historie Jan DE Rooy Turbotwin 1988

       

КАМАЗ-МАСТЕР 2007  Team van Kamaz-Master

     Nieuw div video's : Omroep Brabant tv.  

Het aftellen is begonnen voor de deelnemers aan de Dakar-rally! 3 januari gaat de rally van start in de Argentijnse hoofdstad Buenos Aìres. Om alvast in de stemming te komen, kijkt Omroep Brabant in het tv-programma Buenos Dias Dakar iedere woensdag in december vooruit op de helse woestijnrally.In deze vooruitblik zie je hoe acht Brabantse deelnemers aan de rally zich hebben voorbereid en hoe ze er nu voorstaan.

Bron: Omroep Brabant tv.

http://www.omroepbrabant.nl/?news/1104961003/Buenos+Dias+Dakar+de+afleveringen.aspx

DAKAR RALLY KAMAZ MAN DAF GINAF  Dakar Stacey de Rooy van Ginkel

DIV LINKS DAKAR 2009 DEELNEMMERS

mailadres web master             twentetransport1@gmail.com

www.dakar-derooy.com Team De Rooy
www.manwithamission2.com MAN WITH A MISSION PART 2
www.ginafrallypower.nl Ginaf Rally Power
www.finstral-rally.com Finstral Rally Team
www.teamautotrack.nl Team AutoTrack.nl
www.dakarsport.com Team Dakarsport
www.hansbekxteamsport.nl Hans Bekx teamsport
rallysportvink.covide.nl/ Vink Rally Sport
www.techworkgoesdakar.com Techwork / Eurotech Racing
www.arjan-brouwer.nl Arjan Brouwer Rally Dakar Team
www.dakarleeuw.eu Dakar Team Renault Leeuw
www.kamazmaster.ru Team van Kamaz-Master
www.loprais.cz Karl Loprais (Tatra)
www.tomastomecek.cz Team Tomas Tomecek (Tatra)
www.martinmacik.cz Team Martin Macik (Liaz)
www.parisdakar.com.br Team Petrobras Lubrax (Tatra)
www.vdbrinkrallysport.nl van den Brink Rallysport
www.deijnedakar.nl AutoTrack.nl - Team van Deijne
www.dakarsport.com Team Dakarsport
www.dakar2008.nl Bison Rally-team 2008
www.coroneldakar.com Coronel Dakar
www.dakarteamholland.nl Dakar Team Holland
www.dakarteamvaneikeren.com Dakar Team van Eikeren
www.dutchrebelsdakar.nl Team DutchRebels
www.addakar.com A-D Sport
www.huttenrallyteam.nl Sunweb Hutten Rally Team
www.vicking.nl Dutch Viking
www.dutchteamdakar.nl Dutch Team Dakar
www.yamahahollandteam.nl Yamaha Holland Team
www.fransverhoeven.com Frans Verhoeven
www.hknuiman.com Henk Knuiman
www.mirjamgoesdakar.nl Mirjam Pol
www.verstegendakar.com Rob Verstegen
www.hennovanbergeijk.nl Henno van Bergeijk
www.tommygoesdakar.nl Tommy goes Dakar
www.harrydakar.com Harry Oosting
www.dakardream.nl Bram van Dorp
www.teamgreendakar.nl Team Green Dakar