Ritverslag door  Fons Boomkamp

 Donderdag 13-09-07

Het is al een tijd terug dat dit op website stond maar door een fout van mij was er een gedeelte van weg dus ik laat dit nog even tijdje staan. want ieder wil toch wel weten waar dat spul heen gaat.

7.00 uur : Frank Kok en ik (Fons Boomkamp) melden ons bij de poort van de Grolsch Bierbrouwerij in Boekelo. Wij zijn beiden werkzaam bij Sita vestiging Hengelo. Frank rijdt met een DAF 85CF330pk Multylift ketting systeem met een GS luchtgeveerde 3 asser aanhanger.
Ik heb een 4asser Volvo FM12 420pk kabel systeem met een GS bladgeveerde 3 asser aanhanger.




Wij moeten ieder 2 zee koelcontainers met daarin 5X 1000liter tanks vol bier opladen.      ---5 x 1000L---


Na dat we een pasje gehaald hebben kunnen we verder.
Bij de tankverlading aangekomen blijkt dat er nog maar 1 van de 4 Tanks vol is. Dat wordt even wachten voordat ze gevuld zijn.
Het vullen gaat als volgt, in de tank zit een nieuwe plastic zak met vulnippel onderaan, de nippel zit op het vulventiel van de tank, tussen de tankwand en de zak zit een ˝ atmosfeer druk dit is om schuimvorming te voorkomen. Nadat de slang is aangesloten word er binnen 20 minuten 5000 liter van het heerlijke vocht ingepompt. Wanneer de tank vol is word de slang verwijderd, de koppeling gereinigd met alcohol en afgesloten met een kunststof zegeldop.
 

         

Wij koppelen de aanhangers af, ik pak de volle tank en zet deze op de aanhanger. Frank pakt een lege die elders op het terrein staat en zet deze op de plaats waar ik de volle heb weggehaald. In verbant met de ruimte kunnen niet meer dan 4 tanks naast elkaar staan.
Ondertussen komt Eric ook. Eric rijdt voor Dinkeltrans met een M A N hefauto met een lange luchtgeveerde GS aanhanger waarop 2 tanks kunnen staan. hij heeft geluk dat de tanks die hij moet laden al vol zijn. Een van deze moet hij naar Amsterdam brengen, het adres waar Frank ook heen moet. De andere twee moeten naar Hoek Van Holland, het adres waar ik moet lossen. Daarom word besloten om de tanks voor Amsterdam het eerste vol te maken, dan kan Frank met Eric meerijden, Eric is al vaker op dat adres geweest.
Nadat we koffie hebben gedronken zijn Frank en Eric vertrokken. Ik zet ook nog even een lege tank op de plaats waar ze hem vullen en dan kan ik de laatste volle ook opladen. Dan nog even bij de expeditie langs voor de benodigde papieren en rij ik om 8.40uur de poort uit. De rit van een dikke 200km naar Hoek Van Holland begint. Op de A1 zit het niet mee afremmen en weer gas geven tot Hoevelaken toe.
De A28 Richting Utrecht staat helemaal vast, dan maar rechtdoor via Hilversum voor de hoge nood stop ik even bij de Shell, hier staan ook Frank en Eric, terwijl ik foto’s maak rijden ze weg.

 

Ik ging even plassen. En reed ik ook maar weer verder richting Hoek van Holland. Ik kan lekker door trappen. Bij Rotterdam aan gekomen zie je wel dat er in 20 jaar wel veel veranderd behalve in de wegen waar altijd nog even veel gaten en kuilen in zitten.
Rond kwart voor 12 was ik in Hoek van Holland,
3 kwartier later dan het navigatiesysteem aangaf. Met het adres Strandweg 0 was ik er nog niet, dus even vragen bij een plaatselijke snackbar, voordat ik wat kon zeggen, zeiden ze al ‘zet maar 25 krat achter’. Ik heb toen maar uitgelegd dat ik tankbier vervoerde en dat ze wel hun kruiwagen vol konden laten lopen. Daar moesten ze allemaal wel om lachen.
Nadat we nog wat geouwehoerd hadden werd me verteld dat ik gewoon 500 meter verderop moest zijn, daar was het evenement op het strand
Bij de eerste parkeerplaats heb ik de aanhanger afgekoppeld en heb ik me gemeld bij de medewerkers van de Grolsch. Het bleek dat ik aan de verkeerde kant was. Ik moest over de weg achter de parkeerplaats, door de duinen. Zo gezegd zo gedaan, Aan het einde van de weg was met de shovel een pad gemaakt en rijplaten gelegd,
 


Zo kwam ik op het strand. Daar sta je dan, echt Hoekje Van Holland, 100 meter links de Nieuwe Waterweg, 50 meter voor je de branding van de Noordzee en rechts het feestterrein.

---hoekje van holland---



Daar stond een podium 40 bij 15 en 20 meter hoog,
containerunits voor de administratie, EHBO, beveiliging e.d.
tenten voor de catering en artiestenkleedruimtes,
En veel koelcontainers voor opslag van drank en etenswaar. Aan de zijkant van het terrein waren de bars opgesteld, hier achter moest ik de biertanks plaatsen. Echter lag hier 1 baan rijplaten en daarop stond al een auto van brouwerij met een hele hoop materiaal op de rijplaaten gepakt. Dus dat werd weer wachten, eerst koffie drinken, daarna heb ik de jongens van de grolsch geholpen met het opzetten van de bars, uit en weer inladen van hun auto zodat de weg voor mij vrijkwam.
De eerste tank kon ik plaatsen, dit ging vlot en snel naar de aanhanger om de 2e tank op te halen hier kwam Eric ook net aanrijden, hij kon dus zo achter me aan rijden naar het terrein.
Snel de 2e plaatsten dacht ik, bij het afzetten bleken de rijplaten net iets te ver uit elkaar te liggen, de slede zakte weg in het zand zodat de container scheef kwam te staan. Normaal leg je er dan een plank of een balk onder maar die waren in geen velden of wegen te bekennen, laat staan op het strand. Gelukkig zat aan de tent een pijp die ik kon gebruiken als hefboom. Hiermee heb ik de platen van ongeveer 1500 KG opgeschoven en de container kreeg toch nog vaste grond.



Dan nog de bonnen laten tekenen en de aanhanger aankoppelen.
Om 3 uur zat ik weer op de weg richting Hengelo waar ik tegen half zeven aankwam.

Zondag 16-09-07

Nadat ik de dagelijkse controles heb gedaan, papieren ingevuld en computer in gesteld start ik de auto en rij om 5.10uur rustig weg. Wanneer ik op de autobaan zit is er geen hond op de weg dus de cruisecontrole op 85km. Voorbij Utrecht even tanken. Achter Rotterdam kom ik Eric al tegen, hij heeft de lege tanks al geladen. Hij is om kwart voor vier al weg gegaan (die gek), ik kon het om vijf uur nog wel redden, het is ook nog zondag!



Rond acht uur was ik er. De parkeerplaatsen waren gesloten, dan de aanhanger maar langs de weg parkeren. Op het evenemententerrein waren een paar mensen van de bewaking aanwezig verder niemand. De tanks waren afgekoppeld en het laden was een fluitje van een cent.


Dan nog even een half uur pauze maken met koffie en een boterham. Om 12.30 uur was ik weer in Hengelo.

Maandag 17-09-07

Om 7.30 uur meld ik mij bij Grolsch afdeling Evenementen aan de Binnenhaven in Enschede. Hier worden de tanks gereed gemaakt voor een volgend evenement dwz eerst bij de opslagtank word het overige bier er uitgepompt en word hergebruikt als varkensvoer.



Dan gaan de tanks naar binnen hier gaan de plasticzakken eruit, de tanks en leidingen worden gespoeld met heet water, de extra koel ruimt voorin en achterin bij de ingang word ook met heet water schoon gemaakt. Eventuele mankementen worden verholpen. Als dit allemaal gebeurd is kunnen de tanks weer naar de brouwerij voor een volgend evenement.
 

Terug naar index     Home