Terberg  Trucks     van 4x4 tot 10x8  dump trucks, tippers enz.

Terberg fabriceert Trucks voor het Grondverzet en Bouwtransport
De Terberg Trucks zijn een aanvulling op de productenlijn van de grote truck- fabrikanten. Terberg fabriceert haar trucks volgens het modulaire bouwsysteem principe, waarbij Terberg zelf het chassis en veersysteem vervaardigt.
Terberg assembleert Volvo cabines en motoren, Meritor assen en handmatig geschakelde of automatische transmissies.
Terberg bouwt 3-, 4- en 5-assige trucks met een G.V.W. 20-80 ton

Deze website komt tot stand door: Medewerking van div oud chauffeurs en inzendingen van vele bezoekers.

TRUCK SITE FROM THE NETHERLANDS WITH LOTS OF NICE PICTURES INCLUDING SOME OLD DUTCH CLASSICS off Terberg

Geschiedenis van Terberg Benschop.

1966     Eerste "zware" 6x6 truck, type SF1200 met Mercedes cabine en Mercedes motor.   1967     Eerste "lichte" 6x6 truck, type N800 met Van Eck-cabine en DAF-motor.  
 1968  Eerste maal deelname aan Amsterdam RAI. Tijdens show worden 62 orders genoteerd 1972     Begin export SF1300 - 6x6 naar België en Duitsland                                .

  1974 Begin samenwerking met Volvo, resulteert in SF1350 - 6x6 en F1350 - 6x6.   

1982       Productie eerste 8x8 - truck met 1-persoons cabine, type F1800 - 8x8.  
1984 Productie eerste 8x8 truck, type F2000 met Volvo F12 cabine, Volvo motor en Faun assen.  

Eerste "lichte" 6x6 truck, type N800 met Van Eck-cabine en DAF-motor 1967

 Terberg trucks 6x4 hierbij een foto van een Terberg die naar mijn mening zeer zeldzaam was is. Volgens mijn weten, zijn er maar van dit model ooit maar 2 gemaakt.
Een was er een in het bezit van de Firma Bos te Rhoon. Zelf heb ik met deze truck gereden van 1970 t/m 1973 bij de firma A.F. v.d. Steenoven te Delft.
Daar was hij in gebruik als 6x6 trekker met een tandemasser kiepertrailer. (helaas geen foto beschikbaar)   foto en bericht  K.van Herpen.


Drie   generaties Terberg vrachtauto's op een rij Volvo Terberg Mercedes Terberg en Reo Terberg van de firma Hiddink Winterswijk

foto Hendri Hiddink


Terberg N800 1970

De Terberg N800 1970 was voorzien van een DAF DF 615 dieselmotor.

Oude Terbergs zijn in Nederland dun gezaaid. Daarom was het ook meer geluk dan wijsheid dat Kok uit Lexmond zo’n unieke zeswiel aangedreven SF650 in handen kreeg. Een prototype waarvan er ooit maar één gemaakt is. Bert Kok: ,,Door de spoorbreedte van slechts 2.20 meter kun je met deze wagen op plekken komen waar een moderne kipper vastloopt. En fijn rijden dat hij doet! Dat verwacht je niet van een auto die een onderstel heeft dat eigenlijk uit de oorlogsjaren stamt.’’Foto :Truckstar


Terberg Techniek en Volvo Trucks

De C-ride werd in samenwerking met Terberg Techniek uit IJsselstein ontwikkeld met het doel om een groter laadvermogen op hetzelfde aantal assen te creëren.

De C-ride werd in samenwerking met Terberg Techniek uit IJsselstein ontwikkeld met het doel om een groter laadvermogen op hetzelfde aantal assen te creëren. Daarbij wordt de achterste aangedreven as van het 42 cm verplaatst en tevens stuurbaar gemaakt. De asafstand wordt daarmee vergroot van 1.370 mm naar 1.820 mm. Door deze zogenaamde widespread C-Ride montage wordt daardoor niet alleen een wettelijk GVW van 41 of zelfs 43 ton gecreëerd, maar de manoeuvreerbaarheid eveneens verbeterd ten opzicht van een standaard voertuig. Naast betere manoeuvreerbaarheid en een groter GVW heeft de nieuwe widespread C-Ride montage als voordeel dat beschadigingen aan wegdek of ondergrond door wringing van het tandemstel worden voorkomen. Tevens wordt de vering zodat onder andere een waterpasdwarsstelling en kip/dwarsstabilisatie kunnen worden gemonteerd.
Als basis voor de C-Ride widespread wordt gebruik gemaakt van een standaard 8x4 chassis met 37 ton GVW. De laatste as wordt hierbij op 1.820 mm van de eerste aangedreven as geplaatst. Terberg Techniek bouwt hiervoor op beide aangedreven assen een hydraulische veercilinder en de laatste as wordt gestuurd door twee stuurcilinders via de in eigen huis ontwikkelde en beproefde stuurcomputer, de Terberg SBC. Ook wordt voor de aslastregeling een eigen ontworpen computer gebruikt.
De nauwe banden tussen Terberg Techniek en Volvo Trucks maken het mogelijk voertuigen op maat te maken. Terberg levert onder meer modulaire assystemen om standaard Volvo-trucks uit te breiden met één of meer extra assen. Het gaat om zowel voor- als naloopassen. Bij de modificaties worden zoveel mogelijk originele Volvo-componenten gebruikt. Een voorbeeld van de samenwerking tussen Terberg Techniek en Volvo Trucks in het bouwsegment is ook de ombouw van een 8x4 naar een 10x4. Met de extra 10-tons as krijgen de voertuigen een GVW van 49 ton, wat resulteert in een bruto laadvermogen van ruim 36 ton. De nieuwe widespread montages zijn specifiek bedoeld voor de Nederlandse markt. Door de uitbreiding van het bouwgamma met deze trucks is het Volvo-programma extreem breed en biedt het voor vrijwel alle bouwtoepassingen een oplossing.
De tweede noviteit op de Kuiken Show was de ombouw van een 8x4 naar een 10x6. Bij het basisvoertuig werd daartoe een 11,5 tons aangedreven en gestuurde as bijgeplaatst, waarbij het totale voertuig GVW op het wettelijk maximum van 50 ton komt. Het bijzondere aan de bijgeplaatste as is dat deze als echte tridemas functioneert. Liefst 33% van het totale vermogen wordt door deze as afgenomen en de resterende 67% gaat naar de laatste twee aangedreven assen. Groot voordeel - naast de drie aangedreven assen - is dat de chassishoogte hetzelfde blijft als bij de standaard 8x4.


Terberg trucks

Terberg trucks
Bijgaand de voertuigen die gebruikt worden op Maastricht Aachen Airport. Hier beschikt men over 3 Terbergs  sneeuwschuifcombinaties van  Smidt. ( en 3x Mercedes benz) in combinaties met Trailers  van ook van Smidt.

 Maar ze rijden praktisch nooit, soms zijn er jaren bij dat ze nog geen 15 draai uren totaal hebben gemaakt. Foto's  Rob Biminaar (copyright ) opgestuurd door B.Eijk

  TERBERG 8x8./volvo F190.bj 1982 

Eerste "zware" 6x6 truck, type SF1200 met Mercedes cabine en Mercedes motor. 1966.H&S

Productie eerste 8x8 - truck met 1-persoons cabine, type F1800 . Remmink Den Ham 1982  (Bron terberg) .      Maar volgens RB Wolbers uit 1978.

F 1350 bj 1974   foto van www.terberg-arnold.tk

Eerste "zware" 6x6 truck, type SF1200 met Mercedes cabine en Mercedes motor.1966.

6x6 cabine volvo/ terberg assen timken (kleine reo)

SF 1300 Terberg gebruikt als boorwagen foto Luc Boyen bj onbekend.

De wagen heeft nu 25668 km op de teller staan 21-06-2005.

Frederique  GIRARDOT (Frankrijk)     Terberg 6x6

Terberg 1350 met een Netam kipper oplegger. Deze auto kon ook gebruikt worden als 6x6 kipper. (Oplegger afkoppelen en dan kon er een kipperbak opgezet worden) Dit was ongeveer een ½ uurtje werk. Foto ingestuurd door Jannes Lever 

foto Terberg SF 1200      (met Mercedes motor typ OM als ik het goed heb hadden deze180 of 240pk)  automaat of met versnelling   5 bak  ( dit  onder voorbehoud)

De Terberg 6x4 F1450  was de Firma Petter uit Vroomshoop


Terberg  F1850 8x4 bj 1991 met een multilift ketting installatie. De foto is genomen in 1994 op vuilstort serooskerke Zeeland .Foto W.E Van der ELST   en stoere 10x8 van geb van Otte


          

De eerste Terberg 6x6 truck met de Volvo SF-cabine 1974   foto Cab Weert                                                                  foto ingestuurd door Albert Dolfing

F1350 6x6 1980.ook als 4x4    

10x8 foto (Rusland of nog verder)

F 1350-27--14 oktober 1982    Massa ledig voertuig 18.400 kg wordt gebruikt als boorwagen nog steeds in gebruik. 

29-03-2005,  Twente(Bornebroek) foto fe sluik

combitrac 2000-6. was een combinatie project met veenhuis. werd geleverd als 4x4 (2000-4) of als 6x6, motor mercedes 192 pk, clark powershift versnellingsbak, kon ook geleverd worden met kipper

(werd ook met kenteken geleverd).

Ook voor andere doeleinden is de Terberg geschikt zoals hier met kraan opbouw

Gezocht foto's van Terberg  -- SF 1200-1350    (4x4-6x6-8x8-10x8)

heb je een foto mail die dan naar.   twentetransport@hotmail.com 

FM 2000 BJ 2001 max 46000kg-- leeg19710 kg--laadverm 26290kg  foto ingezonden door T.Van Gils. 

2004--2005

Twee maal Terberg 8x8 links de normale uitvoering van een 8x8 en rechts de tridem uitvoering

Werk aan de A35 kolke n zn en auto's van de firma Remmink den Ham  allemaal 8x8 de helledag in de zandbaan

FM3000-T 10x8  Bruto laadverm 36100 kg  totaal 50ton   

FM 2950-T 2850   Bruto laadverm 37.500 kg  totaal 50 ton

De nieuwe terberg van van Tunen Ingezonden door :Niek Koudenburg 29-07-2005   YT1852  8x4 motor  215 pk 8.3 liter cummins .

Nijhof-Ekkel Den Ham - F1350-WDG1-16 maart 1992-Ingezonden door A Stobbelaar

  FM2950-TR 10x6 Bruto ladvermogen 36250kg.G.V.W. 64.000 kg (technisch)      

 FL 5000 6x6.voor zwaar transport in de mijnindustrie G.V.W. 80.000 k

Oprichting S.T.V. B.V., joint venture tussen Volvo Truck Corporation - Zweden en Terberg Benschop B.V., met als hoofdactiviteit engineering en prototypebouw van special Volvo trucks.  1996

Order voor 7 stuks zware 6x6 Terberg trucks met 50.000 kgs nuttig laadvermogen voor PAMA - Indonesia voor operatie in een goudmijn op Kalimantan.

Terberg fabriceert Trucks voor het Grondverzet en Bouwtransport.

De Terberg Trucks zijn een aanvulling op de productenlijn van de grote truck-fabrikanten. Terberg fabriceert haar trucks volgens het modulaire bouwsysteem principe, waarbij Terberg zelf het chassis en veersysteem vervaardigt.
Terberg assembleert Volvo cabines en motoren, Meritor assen en handmatig geschakelde of automatische transmissies.
Terberg bouwt 3-, 4- en 5-assige trucks met een G.V.W. 20-80 ton, die zijn: Meer op de de hier onderstaande link

terbergbenschop.nl/producten/trucks

 

 

 

Terberg Benschop RT Ro-Ro

 

Wat folders

                         

Het tweede leven is soms erg kort en hard voor de deze trucks

Aan alles komt een einde zegt men. de 10x8 staat (In Suriname) de 8x8 hier in het Oosten volgens de laatste berichten in slechte toestand.

Als er  foto's  op de web site staan die niet gewenst zijn, mail dan even .dan worden deze verwijderd. dit geldt ook voor foto s  waar copyright op zit. Want ik krijg ook foto's  waarvan ik niet weet  waar ze vandaan komen.

 Twentetransport  de website zonder reclame  Mail adres      twentetransport@hotmail.com  

 Opmerkingen of  foute die gemaakt zijn melden graag per mail.

Terug naar index--Home

      www.twentetransport.nl