Wegtransport nu en Vroeger       Dutch Transport Classics and new

     Wegtransport van 1924 tot 2010.  

TRUCK SITE FROM THE NETHERLANDS WITH LOTS OF NICE PICTURES INCLUDING SOME OLD DUTCH CLASSICS

Deze website komt tot stand door: Medewerking van div oud chauffeurs en inzendingen van vele bezoekers. ( ik doe dit zonder sponsors dus de ruimte is beperkt ).stuur je foto's op , dan zo groot  mogelijk. Twentetransport de website zonder reclame

Div transportbedrijven in Twente en omstreken, zowel internationaal & nationaal vervoer en Zwaartransport.     Twentetransport De website zonder reclame.

Oude foto's kun je naar het volgende mailadres sturen .   twentetransport@hotmail.com

 Leegwater  Kraan Transport   bv  Noordedorp  Heisterkamp    BOLK   Voortman Machines  Zwaar Transport Twente  Mercom bv  Kreijger- Haarlem     R.S.K       Haukes Sita   Siers  Auto Wessel    Morsinkhof beton A.Fischer Transport

 
Small photograph pushes s for enlarging.                                         Beim anklicken werden die bilder Größer.
 
De onderstaande links kun je aan klikken er staan div leuke en mooie foto's op  

voortman scania 18-10-2005.JPG (132122 bytes)   1 voortman rijssen-10.JPG (131946 bytes)   Bolk Almelo Volvo FH 16 520.jpg (81519 bytes)   13-04-2006 kraan bv scania met diepl kraan-9.JPG (139889 bytes)

22-05-2006 bolk met heistelling-9.JPG (144466 bytes) bolk Almelo daf 95 530.jpg (78486 bytes) 

Foto's Scania trucks Foto's Mercedes trucks Foto's Kiptrailers
Foto's Volvo trucks Foto's M.A.N trucks Foto's Terberg trucks
Foto's Ginaf trucks

Foto's terug in de tijd

Foto's Bij Terberg in de keuken

Terug in tijd van het transport   -  En heden 2016


Anton Raamsman int. Transport

De oorsprong van onze onderneming ligt in 1968. Anton Raamsman had als chauffeur bij het bedrijf van zijn vader al veel ervaring in de transportsector opgedaan toen hij het besluit nam om voor zichzelf te beginnen. Hij ging van start met een DAF 2000 DO met een steenoplegger met verrijdbare kraan. Zijn vrouw Mini verzorgde de administratie. Anton Raamsman Transport maakte in de loop der jaren een sterke groei door, ging internationaal, telt inmiddels vijftig personeelsleden en beschikt over een uitgebreid en modern wagenpark

Boven de Volvo FM onder de F12 van Volvo  bij velen een geliefde truck.     Raamsman        foto ingestuurd door Marco Breuker


Transportbedrijf Fischer Logistiek B.V Oldenzaal

Transportbedrijf Fischer Logistiek B.V Oldenzaal

Specialismen
ADR Stukgoed, Bulk (Droog), Gehele Ladingen, Gevaarlijke Stoffen, Laden en Lossen, Levend Vee, Levende Have, Levende Koeien, Stukgoederen


 

                                  SCANIA R164 V8 580pk  trekker van eigen rijder Gert Jan Wibbelink uit Goor.                                            Scania vabis 195pk Heerbaart  Foto Frits Schabbink


Commer truck

 

Emiel de Roover  was van 1971 tot 1975 routeverkoper bij de Coca Cola. De truck was een Commer. Zwaar werk de kisten stonden 4 hoog op elkaar gestapeld. 24 literflessen Coca Cola in een krat,ruim 25 kilo. Toen was er geen arbo wet die regels stelde aan het tillen. De truck was ook niet  voorzien van stuurbekrachtiging,bij warme zomers wekte ik van 08.00 tot 22.00.Ik kreeg betaald per verkochte kist,zomers hard werken om in de winter op te kunnen teren. Foto Emielde Rover

 

Terug in tijd van het transport

Ik probeer  door foto's  van oud chauffeurs  iets te laten zien van het transport uit het verleden, de foto's staan niet op datum zoals je zult merken. er staan zowel nieuwe vrachtwagen bij en ook zeer oude, veel plezier.


louis ploemen meerssen

CMC( 6x6) van louis Ploemen Meerssen. De derde as is eronderuit gehaald en een dolly van gemaakt. Hier bij transport van spanten van 24 mtr naar nieuwe hal van de Enci. Dit span heeft dienst gedaan tot de politie erachter kwam dat de dolly geen remmen had. Deze GMC was eerst kieper. rechter foto Wateroverlast in meerssen 6 maart 1947 . wagen was opgebouwd door Dhr Louis Ploemen uit restanten .Het chassis was gevonden in bos naast nu snelweg A2 de kruisberg. Het was een overblijfsel van een leger wagen uit rusland .de rest is er zelf op gebouwd.

Ploemen transport Meerssen .naast instap staat Dhr louis ploemen .De wagen is een ketting aangedreven voertuig merk niet bekend .Hier bij station te Meerssen met bomen transport.

Merk Manusman Mueller 

 Geladen werd de wagen aangedreven door 2 ketting , en liep hij 18 km per uur.  leeg werd er een ketting los gemaakt,en liep dan 36 km per uur.

De vrachtwagen heeft gereden toen het Juliana kanaal werd gegraven en reed tussen Maastricht met lege mijn karren die bestemd waren voor het vervoer van de grond

De GMC 6x6 speelt ook een grote rol in het transport.

Deze GMC werd gebruikt voor hout transport door de firma L.Ploemen uit Meerssen. De lier die op vele gmz's zaten ,daar werd goed gebruik van gemaakt er werden van alle constructies bedacht om er mee  te werken.

Veel van deze foto's komen van oud chauffeur   hub Rekko  uit  Meerssen

4 dagen na de watersnood in zeeland. Hier staan de wagens van Ploemen transport uit Rothem Meerssen  in zeeuws vlaanderen. in totaal zes auto's waarvan div met stoffen cabine .  

      www.twentetransport.nl      

De DAF Pony was een kleine vrachtauto van de Nederlandse fabrikant DAF waarvan 700 stuks zijn gebouwd. De productie begon in 1968 en werd in 1969 gestaakt.

 

Zo zie je maar dat daf toen al voorop liep met wat nieuws .nu zie je dit dagelijks maar toen niet . het was 34 PK !!!!! vol automaat natuurlijk en we deden daar gewoon soms 1500 kg en meer op laden en dat in Limburg. de opleggers die we hadden waren van verschillende type .er waren erbij met dubbel lucht en met enkel lucht.. deze laatste waren erg hard en stote dan ook erg . je kon er opladen wat je wilde je zag het niet .alleen de trekker .kijk maar naar de wieltjes achter..voor het uit bezorgen waren ze echt ideaal want ze waren maar 1.53 cm breed ,je kon dus over al makkelijk door de stad en dorpen rijden .De oplegger was 4 mtr lang .hub

De Pony werd ontwikkeld uit een mislukte inschrijving op een aanbesteding van het Amerikaanse leger, dat een lichte terreintruck nodig had. Het project werd uiteindelijk gegund aan een Amerikaans bedrijf, maar uit het ontwerp van DAF zou de Pony voortkomen. De Pony was uitgevoerd met een aangepaste 2 cilinder boxermotor en variomatic van de DAF 44. Hij werd geleverd als vrachtwagen met laadbak en als truck/oplegger-combinatie. DAF had hoge verwachtingen van de Pony maar na 700 stuks werd de productie gestaakt omdat de afzet tegenviel.

Samen op vakantie met je vader het was een wereld reis. chauffeur  Hub Rekko met dochters Yvonne 3 jaar en Judith 2 jaar zomaar weekje mee,foto net buiten Marseille bij Rognac

1970 links boven F 89 6x4  Volvo was een demo wagen, foto's Hub Rekko


Mercedes combinatie uit 1962, type LK338, 180 PK,

Gebr AL Beverwijk in de jaren 60/ 70 / 80

Daf 2800 6x4  van de Gebr AL  Beverwijk

Bedford met aanhanger uit 1961 en een  Daf 2300 DO 1964

 

Transport op de weg 2010

More photo graph from Scania  in dia show    Foto's Scania trucks       Staat jou Scania er niet bij,  stuur dan je foto op naar Twentetransport.

De V8 scania's van Rensink Almelo Onder de Scania van Riwald Almelo de R 620

Diamant beton

Foto gemaakt begin jaren 80 bij de DIAMANT BETON HARDENBERG. op de foto's staan alle auto's die toen voor de Centrale reden. Bij de wagens staan de Chauffeurs de molenbaas en hun chef. de 4 DAF mixers zijn 6 cub's auto's net als de magirus. De MAN is de eerste 8 cub's mixer van het bedrijf.
Chris Somsen

Foto 's    link aanklikken   Trucks Beton centrale Twente

Jaap Blom reed deze prachtige Ford uit 1963 met stuurbekrachtigde, dit was een luxe auto vergeleken met de kikker Daf zonder stuur bekrachting  waarmee ik 4 jaar op gestuurd heb.

de firma BMT is eind jaren 60 opgegaan in de
cementbouw groep.



Kikker Daf 4x2
 Kees Lagewaard uit  Sliedrecht is werkzaam geweest bij Betoncentrale Papendrecht BV. Maar dit bedrijf is overgenomen door
van Nieuwpoort Betonmortel uit Gouda

De bouw van de Papendrechtsebrug in de N3 tussen Papendrecht en Dordrecht jaren 60  Bouw van de waterzuivering in Papendrecht ook jaren 60


Gebr AL Beverwijk in de jaren 60/ 70

Scania 6x4 in de Bietencampagne 1967 vanuit de Wijkermeerpolder
 naar c s m Halfweg .

  foto j Schroder

             leyland reiver 1962 6x4 met edbro kipper                                      een Mercedes 4x4 uit 1962 met kipper  (netam)

`De eerste vrachtauto gebr AL een Ford uit1934


international 6x4

international met een 6 cil cumminsmotor 160pk bouwjaar 1954 -1955 eig. was cambier breskens een aannemer en tevens vishandelaar met deze auto heeft mijn vader ook nog de nodige kilometers gemaakt in de jaren eind 50 met haring van breskens naar hamburg bremerhaven of cuxhaven.  foto  Johan Dierkx

foto’s van een Leyland Hippo 6x4 (volgens mij) van transport bedrijf Scheepmaker uit lisse, eind jaren 40.

Als iemand mij meer kan vertellen van dit type Leyland zou ik dat graag horen
.    nicoscheepmaker@wanadoo.nl


Ford f 350 en een Ford f 620en nog een Ford c 600

 

Ford f 350 en een Ford f 620en nog een ford c 600 van de houthandel nico-vinken uit Denhelder. foto hr.p.Filmer


Büssing met underfloor motor  van de firma FA.Boeve  Glanebrug. Holland

Deze foto is gemaakt begin jaren 70 bij het vliegveld Frankfurt in Duitsland ze waren opweg naar Italië deze foto was gemaakt in de winter dit weet ik omdat de spatborden van de trekkas verwijderd zijn omdat anders geen sneeuwkettingen gelegd konden wordende chauffeur is Andre van der Heide de bijrijder is onbekend

Een underfloor motor is een motor die onder de vloer van een autobus of - in zeldzame gevallen - onder het chassis van een vrachtauto wordt gemonteerd.

Foto van de Underfloor motor komt van  www.oudedaf.nl
Foto A.F. van der heide winterswijk.


Van Wezel Hengelo  (ov)

De Daf  trekker op de foto is van de firma Van  Wezel  de oplegger van  Bleckmann Oldenzaal ,De Henschel is van een Frans transportbedrijf. foto GH.Slaghekke

DAF 2600.foto is van 1976 en is nog gemaakt aan de Haaksbergerstraat in Hengelo.chauffeur op deze wagen was G.H. Slaghekke

 

 

Daf 105 van Agro world  oud ijzer laden in zuid Duitsland Foto Bennie Nijhuis  ex olde kalter ----           DAF CF85 HBG containers

 
 

Kluitmans Int. Transporten B.V.

                        

                                    Mercedes 1418 met hulo 1000 in 1970   Mercedes L325 uit1955 Deze werd in eigen beheer opgeknaptdoor Bart Kluitmans, in de oorspronkelijke kleuren van het bedrijf.


Linker foto. Daf 2000 DO 165 pk 11.1 liter inhoud Als  trekker   Willy Nuy  Transportbedrijf  Doornenbrug ----------------- Rechts foto  Mercedes Benz 4x2  AG van ELK Haarlem  (Typ mij niet bekend)

Oogink Trilbeton Nijverdal, Scania 80 super (BJ 1974) met Netam Freuhoff oplegger en Kennis kraan. Foto: Marc Oogink

Deze Daf is de eerste vrachtauto waar ik mee reed eind 60 begin 70 .De foto is gemaakt in de Wieringermeer in die tijd.Het bedrijf Nieuwland bestaat nog steeds.
Foto J.Schrijver
 

                                                          

De Boer Transport

De Boer Transport is een familiebedrijf opgericht in de jaren dertig van de vorige eeuw. In de eerste jaren van ons bestaan waren we voornamelijk actief in de agrarische sector. In de loop der jaren is De Boer Transport uitgegroeid tot een zeer bekende verschijning in de havens van Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen

 More photograph from volvo's  in dia show     Foto's Volvo trucks     Staat jou Volvo er niet bij, stuur dan je foto op naar Twentetransport

 


Veevoederbureau ,,BONDA,, te Zoeterwoude.
Het betreft een DAF 95 met 3-assige aanhanger voor het vervoer van Bierbostel, mais-gluten en andere natte voeders om af te leveren bij de boeren door geheel Nederland. Foto- Rinus Wesselink


     Verheul Transport     Als specialist op het gebied van bouwmaterialenvervoer heeft VERHEUL veel te bieden. 
Het bedrijf dat in 1963 is opgericht, is gevestigd in het centraal gelegen Twello.  Foto Ronald van Duivenboden  Meer foto's op hun website

www.verheul-transport.nl

Scania R500 v8


Volvo NH 12 6x4  van de firma Morsinkhof  Hengelo (ov) 
Elke dag zijn onze chauffeurs met hun bestellingen op weg naar weer een tevreden afnemer. Jaarlijks verlaat er dan ook 180.000 ton gereed produkt onze fabrieksterreinen.


Auto transsporter van de Firma Auto Wessel De Lutte  Handel in jonge schadeauto's en handel in auto-onderdelen. Foto Hans Schasoort.


Oude   tijden  wegtransport

J.v.d Berg en zn  De Lier

Mijn opa was al chauffeur, Mijn vader heeft ook altijd gereden (op foto rechts zit hij als jonge knul achter het stuur en reed samen met mijn oom in de 50-er jaren op Frankrijk. -- Foto's Gerard van Dalen.

1947 een ouwe benzine-Mack 4x4 met vader Wesselink op de treeplank en op het spatboard bijrijder Bertus Rotmensen

J.A Smits  Transportbedrijf  Rijswijk Veetransport in de jaren 45/50

Begin jaren 50 in Rijswijk Noord Brabant, bedrijfje met 2 vrachtwagens een Fordson en een Canadese Ford 4x4 zover als ik weet ( als iemand de juiste types herkent hoor ik het graag), Transport van vee en veel rijshout naar waterwerken in Zeeland, IJsselmeer en Waddenzee. Foto Jan van Breugel  

 

beide auto's zijn  voorzien  van een slaapcabine of extra opslag ruimte die ook verwijderd kon worden zie foto links Dit ware dacht ik  wel de eerste topslepers van Nederland

Onder Deuzt Foto's ingestuurd door  Rinus Wesselink.

Het vrouwelijk schoon werd ook niet vergeten om daar ook een foto van te maken boven op de Hanomag van de firma Huurekamp  foto's G.Diks

Scania lb 50 ?

Scania vabis van de firma Luyks

Beide vrachtauto zijn van de firma Beverdam  Enschede & Hengelo met beide auto werd ook op buitenland gereden.  Deuzt en een OM 150  foto's Frits Schabbink

Oude glorie: Mack 6x4 met Floor combinatie  voor het vervoer van stenen. Foto's van Wim Oogink die ook de bestuurde was op deze prachtige trucks.

Krupp  van de firma Kreijger Haarlem /Rotterdam   (foto's Bert Klanderman)  meer foto's staan verder onder.

 

Siers.bv   Oldenzaal

De Actros 2531 en Scania  van de Firma Siers foto's Benno Benneker

 SITA  Transport Lang Zwaar Voertuig   L Z V

De Scania van SITA  rijdt sinds februari 2006 op de Nederlandse wegen. Dit voertuig rijd trouwens op PPO (Pure Plantaardige Olie)

Foto uit de jaren vijftig van R.S.K Reinman-Stok&Kersken bv  oude legertruck 6x4  (De  voorloper van de lzv)  foto is ingestuurd door .....


Het betreft een Scania R420 6x2 trekker met voorloopas, een 3-assige Kennis stenentrailer en een 18 ton/meter verrijdbare Hiab kraan Foto Marc Oogink


Volvo's van de Nijwa  Groep

                Volvo FH 12 Van Wieren                                                            Volvo FH 16 8x2 cont wagen Gebr.Van Engelen ( S.Veldhuis)

Trioliet  Volvo FH 12
Trioliet is een toonaangevende Nederlandse producent van machines voor de voertechniek. Gevestigd in Oldenzaal, heeft Trioliet zich in de loop der jaren ontwikkeld tot een leidinggevende fabrikant van maatwerk-oplossingen voor de moderne, professionele melkveehouders. Foto's Nijwa Oldenzaal
 


Koers. Firma K. Koers te Smilde

Het familiebedrijf bestaat sinds 1918 en wordt momenteel gerund door de vierde generatie Koers. Firma K. Koers te Smilde ontwikkelde zich van een transportonderneming tot de huidige onderneming KKS beheer BV te Hoogersmilde.   (foto Jan Visscher)


H. NIEBOER & ZONEN b.v.  is altijd in beweging   foto Richard nieboer

Het wagenpark van Heisterkamp bestaat uit bijna 700 trucks niet alleen Scania maar ook Daf  Mercedes enz.

  Scania 500. Deze truck is van erik poels uit swalmen.hij rijdt voor ruud hagens uit wansum op Zwitserland.E.P.T ingezonden door.Mattheu Schroen

 


  BOLK    ALMELO 

Bolk Transport is in de jaren '50 ontstaan en inmiddels uitgegroeid tot een veelzijdig internationaal transportbedrijf dat toonaangevend is op diverse terreinen van transport. De kerngedachte van ons bedrijf is veelzijdigheid van materieel en medewerkers en spreiding van activiteiten. Daardoor is ons bedrijf inmiddels met 180 medewerkers .Foto ingestuurd door Martin ?

 

ZTT   sterk in zwaar en apart werk
 Zwaar Transport Twente  B.V. is een vooraanstaande onderneming op het gebied van Speciaal en Zwaar Transport. Een modern en klantgericht bedrijf met een uitgebreid wagenpark in alle gewichtsklassen; luchtgeveerde uitschuifbare diepladers, semi-diepladers en lange opleggers staan tot uw beschikking

  


Voortman Machines b.v. Opgericht in 1985, gericht op inkoop en verkoop van nieuwe en gebruikte metaalbewerkingmachines. Gevestigd te Rijssen. Het transport is eigenbeheer. 

   


Mercom bv Goor.

 

Transport- en Grondverzetbedrijf Bosch Valthermond BV      (Gemeente Borger-Odoorn  Drenthe  )

        

Oude   tijden 

Scania-Vabis   Mondia Expeditie                                                                                  Mercedes Benz

          Auto Car                                                                          Kruipp Buffel 120 pk

Geschiedenis Marbe Gelco - Nijmeegse Boot - V.N.S.M.

 Oude Foto's Reimann-Stok & Kersken n.v. R.S.K

  Kleine foto s voor vergroting aanklikken ---Small photograph pushes s for enlarging.--- Beim anklicken werden die bilder Größer.

     12-08-2006 RSK (10).JPG (83507 bytes)   12-08-2006 RSK (5).jpg (46549 bytes)   12-08-2006 RSK (9).jpg (96608 bytes)   12-08-2006 RSK (8).JPG (98663 bytes) 

De foto met de bakfiets is van 1944. Dat is ook mijn vader Hij kon altijd zo smakelijk vertellen, toen hij voor chauffeur solliciteerde bij RSK, in 1945 en Mr. Kersken hem  vroeg " En, Willem,alleens met vracht gereden ?" Jawel, mijnheer. Op wat voor auto? Op een motor bakfiets, mijnheer. Dat de buik van mijnheer Kersken schudde, vanhet lachen. Maar hij werd toch aan genomenen heeft 10 jaar lang met plezier bij RSK gewerkt   (H.Zweer)

Mijn vader heeft voor RSK gereden vlak na de tweede wereld oorlog. Hij reed van Amsterdam naar Zwitserland en vertelde mij dat de truck, waar hij mee reed, een 1000 liter tank had, waarmee hij net Zwitserland haalde, daar moest hij weer 1000 liter benzine tanken om terug te komen naar Nederland. De truck had een verbruik van een op een,  het was een 2000 km. roundtrip langs de Rijn, want de autobahn was niet te gebruiken.
Als kind zijnde ben ik veel met hem mee geweest door Nederland heen.
Kan me nog heel goed herinneren dat b.v., morgen gaan we (helemaal) naar Groningen. Ik was de enigste kind in de straat die door heel Nederland ging.    
        Foto Harry  Zweers   (Londo,on. Canada)

Het was hard werken in die tijden dat kun je wel zien op de foto, van Euromaster hadden ze nog niet van gehoord dus alles zelf doen was het motto,een groot avontuur was het in de jaren 50 en eind 60 deze man op de foto is nu dik in de tachtig  .foto's  R.Bout. 

BB-05-01 Rode Krupp (heb ik nieuw gehad) 1965 V6 Cummins 186pk hadden 4 van deze voor het opkomende Ferry verkeer   (foto's Bert Klanderman)

De foto met bandenpech is van voor mijn tijd (1 jaar denk ik) Het is een KRUPP-Mustang 145 pk 2 takt diesel met kenteken RB 15-07 (gesloopt in 1968) de aanhanger is een zelfbouw met een canvas zeilen dak met houten delen eronder. in ca. 1965 verkocht aan Circus Toni Boltini. Het is een auto met "Motor-kompressor-Bremse"-(soort "koffiemolen" op het dashboard) hiermede werd de nokkenas vervroegd zodat hij als sterke MOTORREM werkte(dus geen uitlaatrem)Je moest evenwel net zo goed met de rolhoes voor de radiator kunnen werken als schakelen. want de temperatuur moest constant blijven ander kwamen er "haarscheuren" van de klepzetels (3 stuks per cilinder) naar de verstuiverzetel.De auto reed internationaal maar had als bed de zitbank en de rugleuning omhoog was het 2e bed. max snelheid 72 km per uur. Altijd te zwaar, want de afgebeelde auto laadde meestal Citrusfruit en 27 ton (met de hand laden) kwam eerst.   Bert Klanderman

Kromhout 6cyl. Thermos Motorwagen en eigenbouw 3-asser aanhanger semi-thermos en ook veel gebruikt voor vervoer van bananen aan de stam (geen dozen met kammen in die dagen)ook van Kreijger Haarlem.Foto's Bert Klanderman. foto rechts huif motorwagen bouwjaar 1957 (RB 15-07) KRUPP-Mustang 4 cyl. 2-takt diesel 145 pk max snelheid 72 km p/uur van Kreijger, Haarlem

RSK truck 54, met aan de linkerkant, mijn vader Wim Zweers en naast hem, dacht ik, Freek Bos. Deze foto is van ongeveer 1947De volgende foto, een foto van mijn trucks, 4- 2005 Internationals en een 2001 Ford Cubevan    .Foto's   H.Zweers (Canada)


Linker foto een Kromhout 6x4 uit de vijftig Recht een Mercedes benz 4x2 beide foto's ingezonden door H Siebeling Haarlem.

    

Vrachtwagens cabines  uit de  jaren 60--70.

Het comfort van deze vrachtwagens was niet erg hoog,men had geen lucht geveerde stoel geen airco geen cruise Control geen mooie opbergvakken ook de vering van de truck was erg stug door de dikke bladveren rondom, het schakelen ging ook niet van zelf men moest dubbel klutsen, Dat het nu anders is daar staat niet elke chauffeur even bij stil maar het was in die jaren echt hardwerken. linker foto Daf 2600 cabine middelste Scania cabine - Daf.A1600

    

 Comfort 2007 prachtige cabines met alles erop en aan, je noemt maar op van navigatie systemen koelkasten stoelverwarming,telefoon,slaapcabine ,intelligente transmissiesystemen climacontrol, uitgebreide boordcomputer  abs en ga zo maar door. linker Volvo FH--rechter Daf XF-95. 2006

Spiegels

Op de linker foto, Een klein rond spiegeltje op voorkant van het spatbord van de (m.a.n)   Op de rechter foto  4 spiegels  (daf)  2007

     

Nieuwe regels voor spiegels vrachtwagens 2007

Vanaf 26 januari 2007 moet op alle nieuwe vrachtauto's in de Europese Unie een extra spiegel (vooruitkijkspiegel) of camera worden gemonteerd. Ook geldt er vanaf die datum een bollere breedtespiegel en een bollere trottoirspiegel voor vrachtwagens, waardoor het zichtveld nog verder wordt vergroot. Hiermee wordt zoveel mogelijk voorkomen dat chauffeurs andere verkeersdeelnemers, met name fietsers aan de rechtervoorkant, over het hoofd kunnen zien. Dit kan het risico van een zogenaamd dodehoekongeval verkleinen. De minister van Verkeer en Waterstaat opende op 25 januari 2007 bij de Europoort in Rotterdam de eerste spiegelafstelplaats voor vrachtwagens die aan de nieuwe Europese regelgeving is aangepast. De verschillende dode hoeken van een vrachtwagen beperken het zicht van de chauffeur. Hierdoor kunnen ongevallen ontstaan. Het gebruik van de juiste spiegels die goed zijn afgesteld verkleint het risico.

 

De eerste auto van opa Jansen   Chevrolet uit 1929  (Expeditie Jansen  Rheden)

Transportbedrijf jansen uit Rheden in vroegere tijden    Foto's Henk Jansen

 

Met deze Krupp 3 cilinder motor  linker foto, heeft mijn opa,  (later transportbedrijf jansen uit Rheden), in 1937 met (4 ton) aan betontegels erop naar een voorstadje van Parijs gebracht.rechter foto is een Doge 4x2 bj rond 1945.   foto Foto's Henk Jansen   ( De Krupp links zit een junkers Gegenkolbenmotor de werking er van zie op het.voorbeeld onder )de foto rechts is een Dodge gebouwd in Canada 6 cilinder  95 pk benz zijklepper  nieuwprijs toen fl 6170.- zonder de kipper       G.Danen 


voorbeeld  Gegenkolbenmotor  diesel tweetakt  had aan beide kanten een krukas.

    

Er wordt met Gegenkolbenmotor nog steeds  geëxperimenteerd en wel in Engeland "Diesel Air Limited  en Duitsland bij Golle Motor AG .


Deze Volvo uit 1937 is  tijdens mobilisatie ingenomen door regering ,,,nooit meer terug gezien.  foto Joop Jansen.  De foto rechts is van circa 1947 merk Commer Foto ingestuurd door Arnold M.M. Paalvast de auto was van het bedrijf van mijn vader en zijn broer.

 

Foto is van Niek boomkamp  Dit is mijn vaders auto  Ginaf M 3233-S bj 1998.

Deze scania is van eigenrijder JH KIST uit de Ham Jan rijdt veel voor de firma Pultrum uit Rijssen.jan is een bekende trucker hier in Twente zijn vorige werknemer was Remmink uit Den Ham.

  Transportbedrijf Noordedorp te Haakbergen 

     

De Daf is uit 2004 CF 380 pk  en de T Ford is uit 1924--Deze T-Ford is eigendom geweest van Noordendorp Transport, toen nog
gevestigd in Enschede en nu in Haaksbergen. De witte T-Ford is ook van Noordendorp Transport, en deze zal worden  hersteld in oude glorie.
   T-Ford Specificaties:T Motor: viercilinder lijnmotor; cilinderinhoud 2892 cc; zijkleppen; vermogen 20 PK bij 1800 tpm; 1 carburateur op zwaartekrachtwerking. Transmissie: klassiek, op de achterwielen; 2 versnellingen en een achteruit. Afmetingen: wielbasis 2,54 m; spoorbreedte 1,42 m. Prestatie: maximum snelheid ongeveer 67,5 km/h.  foto's  ingestuurd door Michel Wentink.

 

  Kraan Transport   Lopik  

Kraan B.V. is een bedrijf dat actief is in de overslag van schepen en daaraan gerelateerde activiteiten, zoals grondverzet, klein transport over water, dieplader- en kippertransport. Momenteel zijn er 12 gemotiveerde medewerkers werkzaam en voeren wij werken uit door het hele land.  (13-04-2006)

 

 13-04-2006 kraan bv scania met diepl kraan-9.JPG (139889 bytes)

De V8 power waar elke jonge chauffeur van doomt alleen van geluid krijgt menigeen de kriebels. De sterkste Scania motor 16-liter V8 580 bij 1900 r/min  Max koppel 2700 Nm bij 1100-1300 r/min 

foto leon v.d.Eijk      www.kraanoverslag.nl

HEERBAART Hengelo (ov)

foto uit de oude doos gevonden .Deze Scania Vabis 195pk met 5vers: en een tweede pook voor de hoog en lage vers: is in 1963 ong de nieuwe aanwinst van Gebr Heerbaart uit Hengelo de chauffeur was Piet Haveland uit Almelo. Ik vind het nog steeds een mooie truck de trailer is een DAM uit Appingerdam .We reden toen veel pannen en tegels uit Limburg en cement uit Duitsland.
Foto Frits Schabbink

                                 
Scania Vabis 195pk

 Foto's  Frits Schabbink

Hobby object gekocht  Volvo F89 8x4 

Heb de wagen gekocht in Duitsland maar met Zwitserse papieren. In Zwitserland zijn er zo maar 3 stuks van gebouwd.

Ik heb een aannemersbedrijf van traditionele bouwwerken en houtskeletbouw. Hiervoor heb ik een torenkraan. Bij het verplaatsen van de torenkraan wordt de Volvo gebruikt. De ballastblokken worden met de hydraulische kraan( 1,4 ton op 11 meter ) op de bak geladen, dan de kraan verplaatst (tegen 25 km/uur) en weer gedemonteerd.

Ik heb een paar 20 ft zeecontainers en die kan ik ook zelf verplaatsen want de bak is 6,2 m lang.

De wagen is eigenlijk als hobby object gekocht maar hij wordt 1 à 2 maal per week gebruikt. Alles werkt en hij rijd lekker maar een minpunt bij rijden zonder lading is de bladvering achter. De wagen springt nogal. Echt zuinig is hij ook niet maar dat mag de pret niet bederven. Bij het koud starten en bij het rijden kun je goed zien dat dit een Euro “NUL” motor is. De tachograaf is vervangen en er is een nieuwe Ringfeder koppeling op gemonteerd. De pen was afgesleten. In Zwitserland zijn de diameter van de pennen groter dan hier dus een nieuwe was niet zo snel te krijgen en daarom is er een volledig nieuwe koppeling op gemonteerd. Een wiel verwisselen met het Trilex-systeem is ook even wennen. Er zit een andere overbrenging op dan de wagens die in zeg maar België, Nederland, Duitsland e.d. gereden hebben.  De wagen rijdt maar 103 km/uur omdat er een overbrenging op zit om in de bergen te rijden maar dat heeft dan weer als voordeel de enorme trekkracht. Volvo België heeft de wagen opgemeten om een homologatie attest te kunnen afleveren. Dat ging allemaal vlot maar bij de “dienst inschrijving voertuigen” ging het allemaal heel moeilijk. Een kenteken krijgen heeft 4 maanden geduurd. Foto Patrick Bergmans  

Looms & Alberts  Almelo

Hier een aantal foto's van looms & Alberts uit Almelo dit bedrif was zeker geen onbekende in de grond weg en waterbouw jammer genoeg ging het in 1979 ter ziele(foto's Robert  Bos)

 

GMC- cab over engine 6x6

Bijgaand een aantal foto's van het bedrijf waar mijn vader gereden/gewerkt heeft. De afgebeelde auto's werden uitsluitend gebruikt voor Consumptieaardappelen vervoer ofwel in ½ mud zakken (35 kg) en in de "nieuwe" aardappeltijd in kisten (25 kg). de fa. was Fa. Wed. Jozef Verbeek, Kokstraat 12 in Haarlem. Half 60-er jaren is het bedrijf wegens gebrek aan opvolging opgeheven. De vloeren van de auto's lagen ca.7 cm. dieper als de rand en dan werden er houten rekken ingelegd om ten allen tijden te voorkomen, dat de zaken of kisten op een natte vloer zouden liggen.
De foto met de 3 auto's (Hele wagenpark) bestond uit v.l.n.r. Dump Canadese Chevrolet met rechts stuur en voor en achter enkel lucht.
Ford V8-1938 (gedurende de oorlog onder een hooiberg gestaan).
GMC- cab over engine, werd gebruikt voor het "lange" aftands vervoer, dus ophalen bij de boeren in Zeeland/Friesland/Groningen(allen Kleiaardappelen) en Drenthe (zandaardappelen uit de buurt van Emmercomparscum). Al deze reizen waren minimaal 16 uurs ritten en in het geval van Zeeland, moest je geluk hebben met de veerboten. Ten tijde van de provinciekentekens mocht de GMC 10ton vervoeren. Direct na de omzetting van het tegenwoordige systeem, werd dat gereduceerd naar 3,5 ton en is de GMC na een jaar vervangen door een nieuwe Bedford met neus, die mocht officieel 6 ton laden.
De bestuurder van de GMC was mijn vader GIJS 1917-1998.

                                                                                Bert Klanderman (ex Internationaal chauffeur in ruste)

GMC- cab over engine 6x6

Leyland 6x4 transport bedrijf Scheepmaker Lisse

Hierbij een paar oude foto’s van een Leyland Hippo (volgens mij) van transport bedrijf Scheepmaker uit lisse, eind jaren 40.

Als iemand mij meer kan vertellen van dit type Leyland zou ik dat graag horen
.    nicoscheepmaker@wanadoo.nl
 

Van Santen Haarlem

Volvo F86 210 pk                                                     Scania 110 Super

Foto's Cees v/d linden.

Ford Transcontinental meer over deze in Holland gemaakte truck kun je vinden op:   www.fordtranscontinental.nl/  deze website  bestaat helaas  niet meer   foto ingestuurd door......ff mailen

Lesscher Transport  in Saasveld--Holland  Internationaal Wegvervoer   Foto Nijwa Oldenzaal S.Veldhuis

    Zoals u ziet is deze pagina nog lang niet af

Deze  website komt tot stand  door vele inzendingen  van  collega's jong en oud     jongens bedankt.

Deze banner mag vrij gebruikt worden.

Terug naar index      Home

      www.twentetransport.nl      

Als er  foto's  op de web site staan die niet gewenst zijn, mail dan even .Dan worden deze verwijderd. Dit geldt ook voor foto's  waar copyright op zit. Want ik krijg ook foto's  waarvan ik niet weet  waar ze vandaan komen. Heb je leuke foto's  dan stuur ze op naar    twentetransport@hotmail.com   ook nieuws is welkom. Niet alle  ingestuurde foto's kunnen geplaatst worden.   Aan kennelijke druk of zet fouten kunnen geen rechten worden ontleend. Op bijna alle foto's  zitten Auteursrecht op (copyright) dus je mag mijn foto's ook niet zonder mijn toestemming op internet zetten.
Twentetransport de website zonder reclame

Oude foto's kun je  naar de volgende mail adres   twentetransport@hotmail.com